Direktlänk till inlägg 28 januari 2013

Största bluffen!

Av Sajberlena - 28 januari 2013 09:52

Är jag den enda som faktiskt genomskådat bedrägeriet? Är jag den enda som inser vanvettet? Vi är sååååå lurade! Eller inte vi - ni!


Jag pratar om "vinteraktiviteter". Skridskoåkning, pulkabackar, skidspår, branta bergsväggar utför vilka folk med dödsförakt kastar sig med bara ett par brädor på fötterna.


I alla tider har vi intalats att dylika aktiviteter är så roooooliga! Trevliga, härliga, sköna, mysiga, skojiga...


Nu ska jag göra ett revolutionerande avslöjande. Håll i er.


Det. Är. De. Inte. Alls. Inte ett dugg. Zipp. Nada.


Däremot är de ångestframkallande, kalla, blöta, besvärliga, krävande, jobbiga och fullkomligt onödiga! Mhm, är måhända en överraskning för många av er men glöm inte var ni hörde det först.


Det sprids alltid en hysterisk, uppjagad och galen stämning över landet så fort snön kommer. Ungefär likvärdigt med sommarens "vi MÅSTE grilla innan det blir höst" heter det nu "vi MÅSTE ut i snön innan den försvinner". På sommaren är det tabu att efter åtta veckors ihärdigt grillande och inmundigande av sotiga, svarta köttbitar med fjorton olika kalla såser uttrycka att "lessen men jag kräks snart på grillat, ge mig en tallrik kalops för helsike innan jag får skörbjugg". På vintern är det lika förbjudet att uttrycka sitt ogillande över vintersportsutövning.


Jag vågar! Jag törs! Jag är inte rädd! Alltså; jag VILL inte göra massa livsfarliga grejer bara för att det är snö, is och vinter!! Jag TYCKER INTE OM VINTERAKTIVITETER!!!


Har aldrig gjort! Eller aldrig och aldrig - som barn åkte jag väl pulka och skridskor eftersom alla andra gjorde det. Men rannsakade jag mig och ifrågasatte? Nej. Om jag hade gjort det, hade jag tyckt annorlunda då? Nej. Såhär i efterhand, med distans och ålderdomlig vishet kan jag utan vidare säga att jag gillade det inte då heller.


Att stå och frysa om tårna, snöra på ungar skridskor, få snö innanför vantar och i nacken, bränna tungan av sig på varm choklad, äta svartbränd grillkorv och få senap på vantarna - exakt VAD är det roliga i detta? Näsan rinner, man ska springa upp och ner för backar och bli svettig innanför jackor och termobyxor och raggsockor och extra tröjor för att ändå frysa fingrar och näsor av sig! Vansinne om ni frågar mig.


Och grejen är - här avslöjas merparten av alla vintersportsutövare - att alla hela tiden pratar om hur skönt det är att komma hem efter en dag ute... Ja, ni hör själva. Man är ute för att det är så "skönt att komma in"???? Men jösses, det är väl bara att stanna inne då?!


Är det dessutom minsta lilla solstråle som tittar fram nånstans är det ännu värre. "OOOOOOHHHH vilket VÄÄÄÄDER" säger alla och ägnar en halvtimme åt att klä på sig för att gå ut och "njuta". Sen kisar man mot solen och den kritvita snön så man får huvudvärk och ännu djupare rynkor runt ögonen.


Det är så nyttigt med frisk luft. Mitt förslag: lägg dig i soffan under en go filt, öppna ett fönster och stäng om du fryser.


Orka liksom...

 
 
Ingen bild

Ann-Louise

30 januari 2013 22:27

Underbart med en till som tycker som jag! Har aldrig förstått vitsen med blöta vantar och kalla tår...

Sajberlena

1 februari 2013 10:50

Vi måste absolut starta ett upprop! ;)

 
Ingen bild

Catten

4 februari 2013 20:04

Jag är nog tvärtemot - sitter inne och önskar mig ut till pulkaåkning, isfiske och korvgrillning...men har ingen att genomföra det med så jag får drömma mig tillbaka till vinter(helg och lov)dagarna då jag gick hemifrån tidigt på morgonen med en ostmacka och en termos choklad i ryggan och höll till på skridskobanan tills det blivit mörkt, pappa fick hämta mig med bilen och försiktigt, försiktigt tina mina iskalla tår med ljummet vatten... Galen, jag? Ja lite :)

Sajberlena

7 februari 2013 09:40

Ja. Lite... ;)
Men det är ju en himla tur att det finns de som gillar´t - annars hade vintern tett sig än mer meningslös!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards