Alla inlägg den 3 januari 2010

Av Sajberlena - 3 januari 2010 23:49

Minnesanteckningar från brainstormingmöte inför projektet "Nytt år - nu jäklar!"


Närvarande: "Mitt bättre, förståndigare jag"

                   "Mitt sämre, loja, likgiltiga och vem-fan-orkar-bry-sig jag"

                   "Mitt totalt hopplösa det-är-säkert-någon-annans-fel jag"

                   "Mitt onda jag"


Frånvarande: "Mitt goda jag" (var kallad till mötet men dök inte upp. Efter längre tids letande konstateras att vederbörande inte står att finna någonstans...)


På dagordningen:

  • Rökingen (totalt återfall har konstaterats, hur går vi vidare? Problematikägare; "Mitt totalt hopplösa jag")
  • Vikten (en direkt koppling till rökningen finns, dock har "Mitt sämre jag" ett visst inflytande i frågan)
  • Passiviteten (gipsskivorna på väggarna skalla; spackel åt alla, dock utan gehör. "Mitt totala hopplösa jag" är ansvarig för frågan, lägesrapport)
  • Datoranvändandet (indikationer från den s k Omgivningen visar på att det uppfattas som överdrivet, inkräktar på viktigare saker och bör begränsas. Hur hantera saken? Ansvarig; "Mitt onda jag tillsammans" med "Mitt sämre, loja, likgiltiga jag".)
  • Prioriteringar. Se föregående punkt.
  • Övriga frågor.

Mötet öppnades och punkten Rökning diskuterades. Frågan släpptes fri och "Mitt totalt hopplösa jag" beklagar verkligen den uppkomna situationen. Intentionen var mycket god och man var på väg att redovisa ett mycket gott resultat, men dessvärre snavade man över problematiken i punkt 2; vikten. Det problemet upplevdes så jobbigt att projektet bordlades på obestämd framtid. "Mitt bättre förståndigare jag" föreslog att man skulle återuppta det aktiva arbetet med frågan och genom att kombinera lämplig intagning av föda och motion i samband med arbetet kanske se om det gick att hitta en lämplig balans.

Beslöts: att prioritera Viktfrågan i första hand och avlägsna de tungt vägande kilon som fick projektet att stupa, och därefter med större förberedelse återuppta arbetet med Rökningen. "Mitt bättre förståndigare jag" påtalade i sammanhanget det orimliga i att vräka i sig som en Mammut gravid med trillingar när situationen ser ut som den gör, ett påtalande som samtliga mötesdeltagare höll med om!


Beträffande Passiviteten framkom under mötet att "Mitt totalt hopplösa jag" ingått pakt med "Mitt sämre, loja, likgiltiga jag" och därigenom lyckats förtränga de stora behov som finns. Misstanke finns att "Mitt goda jag" har lämnat skutan beroende på att ingenting blir gjort, varför det finns stora chanser att vederbörande återvänder om t ex rummet ovanför trappan blir klart.  Beslöts: att omedelbart koppla in och begära hjälp av "Mitt kloka, förståndiga jag" och ta tag i saken! Fönster skall renoveras, väggar spacklas och golv läggas. Samtliga deltagare hoppas att "Mitt goda jag" därigenom skall återvända och vilja stanna kvar när resultatet börjar synas.


Den tid som läggs på Datoranvändandet har uppenbarligen stört Omgivningen lite, och vissa indikationer på irritation (nästan på gränsen till aggressivitet i vissa lägen) har kunnat skönjas. Detta är inte bra, och naturligtvis bör detta förändras. Beslöts: att "Mitt onda jag" tillsammans med "Mitt sämre, loja, likgiltiga jag" skall ta hjälp av "Mitt bättre och förståndigare jag" och upparbeta en lagom nivå på saken i fortsättningen. Bloggande och FB-användande får göras, dock inte i den omfattning som tidigare.


Denna fråga kan enkelt vävas ihop med Prioriteringsfrågan, och helt klart kan konstateras att samtliga prioriteringar bör ses över. Saker som i fortsättningen skall stå överst på Priolistan är:

Familjen

Familjen

Familjen

Socialt nätverkande

Fritidsintressen (dock ej dator eller TV)

Föreningsåtaganden

Shopping (här reserverade sig  "Mitt totalt hopplösa jag" med motiveringen att övriga listan skulle bli roligare om shopping kom högre upp vilket röstades ner av "Mitt bättre förståndigare jag").


Övrigt: Sammantaget kan sägas att framtiden ter sig ganska ljus, men att det kräver en del uppoffringar och hårt arbete. Vidare finns ingen anledning att skjuta upp dessa frågor utan bör de istället tas tag i omgående.


Då det är söndagskväll beslöts att samtliga deltagare fr o m imorgon måndag skall göra sitt yttersta för att uppnå uppsatta mål. "Mitt onda jag" kommer förhoppningsvis få mindre och mindre inflytande i gruppen efterhand arbetet fortskrider, och återvänder kanske som sagt "Mitt goda jag" så småning om.


Kallelse till uppföljningsmöte kommer att ske i god tid innan mötet.


Mötet avslutades. "Mitt bättre jag" tackade nej till den bit Fransk Nougat som bjöds men då arbetet inte börjar förrän imorgon tackade övriga deltagare unisont ja. Fransk nougat är nu uppäten.   

Ovido - Quiz & Flashcards