Direktlänk till inlägg 25 januari 2010

Luft och vatten - dålig kombo!

Av Sajberlena - 25 januari 2010 21:58

För tillfället känns luft och vatten som mina självklara element. Ja, och eld då. Element och element förresten - det tycks vara just elementen som är problemet för dagen i Casa Smålandsskogen.


När vi flyttade hit från staden var värme och vatten nåt som kom ur element och kranar. Hur eller på vilket sätt var totalt ointressant, vi betalade nån vänlig leverantör och allt bara funkade.


Väl här på landet utvidgades vår vokabulär med ord som "ved", "panna", "ackumulatortankar", "brunn" och "slamsugning". Spännande! Exotiskt!


En ordkombination som vi tog fasta på var "luftning av system". Om det bubblar i rören ska man lufta systemet. Jajamen, vi fattade precis! Jag sprang runt, lycklig och glad med min lilla skruvmojäng och luftade element för fullt. Klev på stolar och tråcklade in händerna ovanför glödheta rör och skruvade på ventiler på ackumulatortankarna... Luft i systemet är inte bra! Tyvärr var det sällan det kom ut någon luft dessvärre, och efter ett tag blev vi varse att man behövde bara lufta nån gång om året kanske. Suck.


Men nu jäklar i havet har jag fått mitt luftningsbehov tillfredsställt för flera år framåt. Nu plötsligt har det hänt något som jag tror är lite mindre bra, för nu är det luft i systemet HELA tiden! Det bubblar och bubblar i alla rören och pyser som värsta vulkanen om man vrider på ventilerna på tankarna i källaren. Och dem får jag vrida på flera gånger om dagen helt plötsligt och ändå bubblar det.   


En av mina teorier är att det har blivit något vajsing på pumpen till laddomaten. Fråga mig inte varför, men jag tycker det låter som en bra teori. Dessvärre visade det sig att min nästa teori, att om maken skruvade bort pumpen från laddomaten och pillade lite i den så kanske det skulle bli bättre, den teorin var inte lika smart. För han gjorde som jag sa, han är inte heller så smart...


Själv stod jag i godan ro och fixade middag med en god bok i öronen när lilleman skrek från toaletten att "maaammaaaaa, pappa ropar i kääällareeeen" och jag svarade att "jajajaaaa" och masade mig fram till källardörren. "Vaereom" skrek jag måttligt road av att bli störd i min matlagning.


Nu är ju maken en väldigt lugn och sansad person (som tur är) så han svarade att om jag ville vara så snäll och komma ner och hjälpa honom lite kanske...? Jag suckade och travade ner i källaren för att beskåda värre vattenfall än Niagara kan erbjuda, dessutom med maken stående mitt i fallet, febrilt försökandes återställa den bortskruvade pumpen.


Man är ju en alert person och jag behövde inte många tiondelars sekunder på mig för att inse det prekära läget, utan fann naturligtvis på råd och sprang runt och vred av alla tänkbara vred jag kunde hitta. Stängde av kranar, vred på rattar och fråga mig inte vad jag stängde av med man kan väl säga det mesta. Fråga mig inte hur, men på något vis lyckades maken till slut pressa tillbaka pumpen och flödet avtog. Kanske mest för att det inte fanns så mycket vatten kvar som kunde forsa ut, inte vet jag...


Han var inte glad. Inte glad alls, ibland är han lite känslig kanske. Dessutom var han både o- glad och väldigt väldigt o-torr, en inte alltför god kombination.


Nu tycker inte jag att detta var mitt fel, för jag SA faktiskt att han skulle stänga av kranarna till tankarna innan han började och det hade han glömt. Inte för att det hade gjort så stor skillnad, vattnet kommer ju inte bara därifrån, men grejen är ju att han gjorde inte som jag sa! Alltså  - inte mitt fel.   


Sen skulle vi byta en dålig avluftningsventil på ena tanken och det var en ny vattensprutande historia men nu var det jag som stod i centrum för vattenforsandet så ett-ett antar jag.


Efter all denna cirkus kan bara konstateras - det bubblar fortfarande i rören, effekten ur pannan är fortfarande urusel och det pyser ännu lika mycket ur ventilerna när man luftar av. Något major fel är det på systemet, helt klart.


Imorgon överväger jag att skruva isär expansionskärlet och se om det hjälper! Maken envisas med att vi ska ringa en VVS:are, men hallå - det är ju onödigt. Ge mig en skruvmejsel och en rörtång bara! 


Kan själv!   

 
 
Ingen bild

Några hus innan er =)

26 januari 2010 13:00

Lena,Lena!!!
Vissa saker måste man inse att man är besegrad i. Tyvärr!!
Ring VVS:are.
Inget roligt att mixtra sönder så det kanske kostar mer än OM man ringt med en gång. =)
Lycka till!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards