Direktlänk till inlägg 22 juni 2012

Midsommar då och nu

Av Sajberlena - 22 juni 2012 08:03

Midsommarafton...


Denna magiska, mytomspunna, kärleksdrabbande afton...


Då, för länge sedan, när jag fortfarande kunde räknas in i begreppet "ungdom" var den så viktig. Det skulle nödvändigt "hända" nåt en dag som denna. Öland hände ganska ofta! Det viktigaste var att kunna ta sig över Ölandsbron innan alla köerna började. Viktig ingrediens i dåtidens midsommarfirande var 1) bil- och körkortsvänner, 2) husvagnsägarvänner (alternativ tältägarvänner i nödfall) och 3) massor av öl. En gång körde jag fingrarna genom håret på en sådan vän och mumlade nåt om att jomen han var helt klart ett pojkvänsämne. Han lovade därefter att köra mig och mina vänner till månen om jag så önskade, men jag sa att det räckte med Öland. När vi väl var där så försvann jag och tjejerna i tre dagar och fråga mig inte var jag sov för det minns jag inte. Men jag minns att min bästa vänninna på den tiden plockade glasbitar ur fötterna i flera dagar efter vi kommit hem...

Jag minns också att jag lyssnade på radio när jag kom hem och fick höra att "det var den värsta midsommarhelgen på Öland som polisen någonsin upplevt". Vi fattade ingenting, vi tyckte det varit hur lugnt och städat som helst! Det spontana sambatåget som uppstod i Borgholm med tusen personer var ju bara kul! Och den där båten i gästhamnen som vi hamnade på fest på vaktades förvisso av en gubbe med laddat gevär, men han sköt väl aldrig...? Mycket saker hände den helgen men stökigt - inte väl???

När jag återvände till husvagnen tre dagar senare och det var dags att åka hem var pojkvänsämnet inte alls lika uppåt som när vi kom dit?! Jag menade väl att karlar som tjurade för ingenting inte var något pojkvänsämne och sen åkte vi hem.


Det var då det, i början av det glada åttitalet, när krav och ansvar inte fanns med i ordlistan.


Numera, när jag kategoriseras som "inte längre lika mycket ungdom" är det inte riktigt så det går till.

Nu är det maten i goda vänners sällskap som är viktigast. Och fest går bra EN dag. De andra två är till för återhämtning.


Och ingen midsommar utan olvon...


Du lindar av olvon en midsommarkrans och hänger den om ditt hår.

Du skrattar åt mångubbens benvita glans som högt över tallen står.

Inatt skall du dansa vid Svartrama tjärn i långdans, i språngdans på glödande järn.

Inatt är du bjuden av dimman till dans där Ull-Stina, Kull-Lina går.


Nu tager du månen från blåbergets kam att ge dig en glorias sken.

Och ynglet som avlats i gölarnas slam blir fålar på flygande ben.

Nu far du till Mosslinda, Mosslunda mor där Ull-Stina, Kull-Lina, Gullfina bor.

Inatt skall du somna vid Svartrama damm, där natten och mossan är len.


Ha en underbar helg mina vänner! Det ska jag ha!

 
 
Catten

Catten

23 juni 2012 13:07

Öland "hände" mig rätt mycket i min ungdom också - tur att det är så länge sedan den ungdomen att allt som hände då är preskriberat!

Skön återhämtningshelg på dig :)

http://catten.bloggplatsen.se

Sajberlena

25 juni 2012 20:54

Men det är allt bra gott att höra att det inte bara var jag... ;)

Hoppas du hade en skön midsommar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards