Alla inlägg den 4 juni 2012

Av Sajberlena - 4 juni 2012 23:51

Jaha. Märkligt alltså...


I omgångar, under flera år och genom määäängder av förberedelser, tankegångar och planerande har jag tänkt sluta röka. Utan att ens göra ett allvarligt försök.


Så, i fredags, vaknade jag och tänkte att "nämen idag ska jag nog lägga av" och så gick jag från 20 cigaretter om dagen till tre fredag och lördag. På söndagen rökte jag upp de fyra jag hade kvar och idag har jag varit helt rökfri. Jag kan tillägga att INGEN av de här 10 cigaretterna har varken smakat bra, varit nödvändiga eller rökts upp i sin helhet. Jo, förresten, en! Under en inspektion av eventuellt lämplig plats att förlägga en boulebana rökte jag faktiskt hela. Mest för att jag förmodligen glömde att jag rökte...


Nä, jag vet, en dag är kanske ingenting. Men för MIG är det bland den häftigaste dagen i mitt liv. För jag har ALDRIG utan vidare varit rökfri en hel dag på 30 år, inte på egen hand! Provade en kortare sejour med Champix men jag räknar inte det eftersom jag såhär i efterhand misstänker att de tabletterna var farligare än några cigaretter i världen... Dessutom hade jag hela tiden visionen av att "jag kan börja igen när jag vill" och hela dagen idag har jag haft mer känslan av att "jag kommer aldrig röka mer i hela mitt liv".


Det är just den känslan som är så... märklig...


Jag har full tillgång till cigaretter, maken röker. Men tanken skulle liksom inte falla mig in. Jag vill inte HA. Visst är jag röksugen, i magen. Inte i hjärnan, men i magen. Den drar liksom ihop sig sådär som magen kan göra när man verkligen vill HA något. Men jag säger till den som till barnen: "Lääääggg aaaaav - med tjat kommer du INGENSTANS! Lägg ner tjafset och gå och städa ditt rum".


En dag avklarad. Klarar jag en så klarar jag två. Eller hur?


Och om jag bara får igång min eländes eländiga rygg så kanske jag rent av kan avbryta min promenadvila som påtvingats mig och börja trava runt i skogen igen. Just nu är jag tämligen handikappad men det kan ju bara bli bättre!

Jag har inte rökt på hela dagen. Jag tänker inte röka imorron heller. Jag är bara så jävla bra!   

Ovido - Quiz & Flashcards