Alla inlägg den 25 maj 2012

Av Sajberlena - 25 maj 2012 17:55

Jag bor i en kommun där jag som kommuninvånare ständigt matas med begrepp som "finns inga pengar", "kris", "avfolkning", "inga resurser", "nedläggning", "sammanslagning för besparingar" och "inköpsstopp". Kalla det hjärntvätt, kalla det brist på framtidsutsikt, kalla det för en kommun som är för stor för befintliga resurser - kalla det precis vad du vill. Det är som det är.


I höstas fixade vi egen prao-plats till mellansonen på mitt jobb. Han åkte med mig, han åt med mig och han jobbade med mig och mina kära arbetskamrater.


Efter ett tag kom han hem med en lapp från skolan som jag skulle fylla i för att få ersättning för maten. "Äääääh" tänkte jag och hade en bra dag. "Jag skänker de pengarna till kommunen!" Så jag fyllde inte i någon lapp utan slängde den och hade jättebra samvete i flera dagar!


Då fick jag en ny lapp... Tydligen ställer jag till med problem för min kommun om jag inte tar emot de här pengarna för de vill verkligen betala ut dem! Men mitt generösa sinnelag gav sig inte heller, så jag slängde den med.


Då skickade de en lapp MED sonen hem häromdagen!! Å jag tänker att men jösses Amalia, kan de inte bara vara glada över att få behålla sina korvören och vara nöjda med det?? Måste de TJATA så förbaskat?


Nu blir det liksom en principsak. Jag tänker inte skicka in min lapp. Jag ville ha en fungerande barnomsorg, jag ville ha en fungerande skola med tillräckliga resurser och jag ville att mina barn skulle få pennor att skriva med - även om de nu följde alla barns naturliga instinkter att tugga i sig sin första och vässa upp sin andra för att se hur långt man kunde vässa... Mat under en veckas PRAO kan jag bekosta själv, bara jag tillsammans med övriga skolbarnsföräldrar kan få det andra.


Kära kommun - ni FÅR de pengarna av mig. Jag ställer tydligen till det för er genom att inte ta emot dem, men ge dem till barnen i skolan istället!  Köp ett suddigum, köp en ask med pennor - gör vad ni vill. Och skicka inget utbetalningskort för jag kommer inte att lösa ut det.


Mina barn har fått stå ut i era undermåliga barnomsorgslokaler i flera år. Nu gör vi en principsak av det hela.


   



Ovido - Quiz & Flashcards