Direktlänk till inlägg 12 januari 2013

...och Sofia är från Jupiter?

Av Sajberlena - 12 januari 2013 09:28

Läget? Här är det okej, vi är uppe medan de bäddar... Influensorna har vi skrämt iväg för den här gången och lever med efterskalven, skolor och jobb är i full gång och snön har återvänt.


För tillfället sover alla i enslig gård, endast mamma är vaken... Ja, jag hade väl inget val - alla i familjen har mobiltelefon, alla i familjen ställer in larmet på sina mobiler fast på olika tider, ingen i familjen vaknar av sina fyndiga väckningssignaler på högsta volym - utom jag då. Sen går jag här i min ensamhet och hör hur den ena efter den andra mobilen börjar gapa, gala, kackla, ringa och leva om utan att någon stänger av den. Då börjar jag gapa och skrika för att den det berör skall stänga av, och då tystnar oljudet. I tio minuter. För ingen orkar stänga av, alla trycker bara på snooze.

Det är nåt fel på den här familyn, det är ju det jag säger. Men nu vet jag vad det beror på, thank you very much! Vi har nämligen alla fått vår beskärda dos av Folk och Rövare i Kamomilla stad som små... Både maken, jag och våra barn. Aldrig kunde vi ju ana att den skulle förstöra våra liv liksom. Den insikten har nu nått oss från annat håll.


Den svenska teaterregissören Sofia Jupither, menar att boken Folk och rövare i Kamomilla stad är direkt skadlig för våra barn... Jag klipper direkt från aftonbladet.se:

"Sofia Jupither, svensk regissör verksam vid bland annat Stockholms Stadsteater, Folkteatern i Göteborg och Nationaltheatret i Oslo, skriver i en krönika i Aftenposten att Thorbjørn Egner hade dålig kvinnosyn och en brist på mångfald som är skadlig för barn.

– Det är första gången som jag stöter på något som jag menar är direkt skadligt för den yngre generationen. Den här boken bidrar till att hindra arbetet med mångfald och jämställdhet för kommande generationer, säger hon till Aftenposten."
Vidare:
"I sin krönika skriver Sofia Jupither att man i pjäsen ”ser en idealiserad värld, en idyll. Men vad är det som den idealiserar? Vilka värderingar lyfts fram och vad är budskapet? Även om det för vuxna kanske blir som att gå på museum, kommer det för ett barn att verka som något åtråvärt och rota sig i det undermedvetna som en bild av en idealisk värld”.
Och detta då:

"Sofia Jupither tycker att boken målar upp en pinsam bild av ett samhälle där alla invånarna i staden är på otroligt gott humör. Och det mest allvarliga, menar hon, är att världen där de bor har högerextrema tendenser.

– Det är en stad i pastellfärger där alla är nöjda och har tomma, äppelkindade ansikten. Polisen är för snäll och den rådande filosofin är att så länge man är snäll och trevlig och inte plågar andra så kan man göra vad man vill. Det är ett mantra som återupprepas i det oändliga och som förefaller lika skrämmande som extremhögerns retorik, säger hon."


Tja... Ska jag vara ärlig tror jag det är betydligt värre med den moderna skit ungarna ser och läser idag än en sagobok från 50-talet. Vojne vojne, what to do what to dooooo???


Vi får väl starta bokbål! Bränna alla tidiga, livsfarliga böcker. Glöm då inte att ta med Emil i Lönneberga, där snackar vi både barnmisshandel, kvinnoförtryck och fylleri! Pippi Långstrump har ju redan varit på tapeten där man vill ändra ordval eftersom Pippis pappa är negerkung. Barnen i Bullerbyn är inget jag kommer våga läsa för barnbarnen - de kan ju inbilla sig att det faktiskt ÄR så ullegulligt i världen. Det är ju åt fanders, ska vi vilseleda våra barn på det viset? Och Alfons Åberg. Jag menar, snacka om kvinnoförtryck, mamma är inte ens med - pappan bara läser tidningen och röker pipa, vaddå sexistiskt liksom. Tänk om mina barnbarn kommer växa upp i tron att det bara är pappa som bestämmer?


Nä, fram för sanningen och inget annat än sanningen! Låt oss börja skriva barnböcker om hur man mobbar varandra i diverse forum och tar sig rätten att bedriva hetsjakt på allt och alla som inte anses vara politiskt korrekta istället. DET är ju uppenbarligen politiskt korrekt i alla fall... Åtmistone tillåtet.


Jag tror att barn är smartare än Sofia Jupither. Jag tror att barn lär sig skilja på sagor och verklighet. Det är ytterst få vuxna som hört sagan om Kasper och Jesper och Jonathan som barn och tror att de kan åka dit på semester när de är 25. Inte många vuxna som idag tror att det finns gubbar med propeller på ryggen, trots att vi läste om det när vi var små. Faktum är att ytterst få av oss som var elever i skolan på 70-talet tror att "mor ror" eller att "far är rar" heller.


Möjligen trodde Sofia att Kamomilla faktiskt fanns och nu inser sanningen och är jättebesviken? Inte vet jag, men återigen - släng ett öga på skiten som visas på moderna media istället och börja jobba där. 50-talets sagoböcker är inget annat än en välbehövlig kontrast till den kalla, hårda och politiskt korrekt-krävande verklighet som möter oss när vi slår ihop boken...



 
 
theamazinm

theamazinm

13 januari 2013 12:49

Amen och hallelujah!
Det där håller jag med om och kunde verkligen inte skrivit bättre själv!

http://theamazinm.wordpress.com

Sajberlena

13 januari 2013 13:33

Let´s pray toghether - måtte galenskapen falna och förståndet återbringas! ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards