Alla inlägg den 3 december 2012

Av Sajberlena - 3 december 2012 10:19

  Jaha. Man går och lägger sig till ösregn, gyttja och lervälling. Vaknar upp med snö till taknocken, fjorton minusgrader och något krispig luft.  Omväxling förnöjer men det hade ju känts bra med lite, LITE förvarning käre Kung Bore. Möjligen har det nämnts något på nån väderleksrapport kanske, men det går ju ändå inte att lita på dem så jag lyssnar inte så noga.


Morgonen har varit ungefär så som man kan förvänta sig när världsomvälvande happenings sker och det plötsligt inte finns varken vantar, mössor, halsdukar, raggsockor eller skodon som är anpassade till väderleken. Eller jo, det finns, det är lite trist att allt är trasigt, för litet och "määääääh ocoooooolt" dårå.


Nu är det ju tur att jag har lunchrast ungefär mitt på dagen så att jag kan susa iväg och införskaffa barnen varsin ny vintergarderob då.


Igår skulle jag lägga på juldukar på borden tänkte jag. Efter lite rotande här och där och kliande i hårrötterna kom jag på var jag hade dem. De låg, snyggt ihopknölade i vackra röd- och vitrutiga högar i ett skåp. Aha.
Förträngda minnen från svunna tider, närmare bestämt mitten av januari 2012 kom plötsligt över mig. Det var då jag tvättade allt sånt efter förra julen, stod och funderade ett tag och bestämde mig; "jag stryker ingenting nu det gör jag i höst istället"... Jamen hösten gick ju så jäkla fort!!! Finns ju inte en människa som hunnit med såna grejer som att stryka och mangla liksom.


Fick ett gott råd; lägg ut dem i snön ett tag innan du stryker. Bästa grejen ju! Jag svepte elegant ut dem över den nyfallna snön och gick in. När jag skulle gå ut och hämta dem fanns inte tillstymmelse till stora, röda linnedukar någonstans! Helt översnöade var de och inte förrän maken i princip trampade på dem återfanns de. Nu är jag osäker på hur många jag slängde ut men jag antar att jag fick in alla, annars lär vi hitta nån till framåt mars eller så...


Nu ligger de i vilket fall som helst nystrukna och hyfsat ofläckiga - än så länge - på borden och på dem står adventsljusstakarna, tomt gapande.


Ingen minns nämligen var jag ställde hela kartongen stearinljus som jag köpte för ett par veckor sedan...   



Ovido - Quiz & Flashcards