Alla inlägg den 8 december 2012

Av Sajberlena - 8 december 2012 13:30

Blev precis - vet inte för vilken gång i ordningen - uppringd av en person som talade engelska med kraftig, indisk brytning. Han utgav sig att ringa från Microsoft Support och ville hjälpa mig avlägsna ett allvarligt virus som bodde i min computtor.


Åh, vilken najs gaj!


Han tyckte jag skulle gå in på min dator medan jag hade honom i telefonen. Jag sa att ofkårs skulle jag göra det sa jag, djupt tacksam över den enastående kundtjänsten Microsoft erbjuder. Jag låssades knappa mig in på datorn medan jag i själva verket snabbt googlade "falska supportsamtal från Microsoft". Som sagt - de har ringt förr...


- But... how strange! utbrast jag. The only thing that pops up on my screen is a text that says; "Warning for false supportcalls from Microsoft. Microsoft will NEVER call you up unless you asks us to do so..." How peculiar... When did I ask you to call me?

- Nono, miss, nono, we call you to rescue your computor...


- Oh, pleeeeeeeease, don´t bother! sa jag och la på luren.


Tio minuter senare ringer han upp igen. Fast jag orkade inte ta snacket en gång till så jag bara la på.


Idioter.

Av Sajberlena - 8 december 2012 10:20

Jag brukar då och då avlägga anonym visit hos Ketchupmamman. Även om vi har ganska olika åsikter om mycket så gillar jag henne skarpt, inte minst hennes humor och humör.

Har precis läst hennes inlägg "Du får inte vara med i Luciatåget" och fick läsa om det flera gånger - jag trodde, önskade och ville verkligen att jag läst fel... Men nej, det står faktiskt precis som jag uppfattade det första gången.


Hennes åttaårige son får inte vara med i Luciatåget om han är pepparkaksgubbe. För pepparkaksgubbar är inte tradition hos körledaren. Så måste det ju vara, för under de 16 år jag haft barn i skolan har pepparkaksgubbar alltid varit tradition i själva Luciatåget! Då pratar vi inte en och samma skola utan ett gäng olika. Likaså i de tåg som arrangerats av organisationer och föreningar utanför skolan - pepparkaksgubbar. Och gummor för all del, gummor också.

Hade körledaren i det här fallet kunnat ge en hållbar, välmotiverad förklaring till varför en åttaårig kille inte får vara pepparkaksgubbe i Luciatåget så hade jag nog inte reagerat lika kraftigt. Men vad ÄR det för fullkomligt idiotiska argument som används??? "Bara för att det är så"... En vuxen människas sätt att förklara för en åttaåring??

Jag är, som bekant vid det här laget, en sann förespråkare för traditioner.  Jag gillar sånt! Men om traditioner innebär att åttaåringar skall uteslutas från självklara saker som skolans Luciatåg så är jag den första att rösta för en total nedmontering av den traditionen!

Som Ketchupmamman själv skriver så är det hela kanske en "skitsak". Och kanske är själva grejen att det inte ska finnas pepparkaksgubbar i Luciatåget en skitsak. Men hur budskapet framförs, hur man säger "nej" av ren princip - det är ingen skitsak.

Min stora fråga i det här fallet blir; Vad spelar det för roll om det är en glad, lycklig och nöjd pepparkaksgubbe med i Luciatåget?

Hade inte det varit bättre än att ha en ledsen, besviken dito som inte får vara med?

Stå på dig Karin Lindell - jag misstänker att du har övervägande delen av landets föräldrar med dig!

Ovido - Quiz & Flashcards