Alla inlägg den 11 december 2012

Av Sajberlena - 11 december 2012 17:10

Åh, det är mycket nu!


Igår var jag och hämtade en halv gris som jag omsorgsfullt stoppade ner i små fryspåsar på vilka jag präntade med svart märkpenna; Kooootleeetter, Karreeeee, Fileeeee, Vet inte men kan nog använas till gryta, Förmodligen någon stek, Fläääskläääg... o s v.


Det är inte himla lätt att veta vad allt är, även om jag fick en noggrann och genuin genomgång redan vid hämtningen. Jag glömmer så lätt!


Det mest spännande av allt är en gigantisk skinka som jag ikväll skall lägga i ett kärl med lag och RIMMA alldeles själv! Först ska den gnidas in med det och det och någon Salpeter är inblandad i detta... Jag vet inte vad/vem Salpeter är men det blir nog bra. Tydligen skall han göra så att skinkan inte blir grå utan sådär julskinksfint rosa. Tror jag.


Man ska snöra om skinkan med tråd har jag läst. Det ser jättesvårt ut så jag överväger om jag ska virka den en liten nättröja istället. Får se.
Sen ska den ligga och skvalpa i spadet i ett kärl ända till jul, det känns ju... fräscht...


Låt mig säga såhär; jag ska göra det, sen får vi se hur det blir, okej? Jag är inte helt övertygad om att det blir bra.

Min goda vän meddelade mig att jag tydligen uttryckt en önskan om att göra egen korv förra året. Stämmer med all säkerhet men jag tror nog jag får göra EN stor sak om året, risken finns att jag förtar mig annars. Förra året malde jag egen färs! Det ska jag göra i år också, men nu kan jag ju det. I år får det bli skinkrimning i bästa Krösamajastil och kanske, KANSKE, är jag mogen för egen korv nästa år. Eller året efter. Får se.


Annars har jag tillbringat dagen på kurs i Arbetsrätt på Ronneby Brunn och ätit massor! Frukost, lunch, fika och godis. Bra kurs!


Egentligen skulle jag skriva en massa om jultomtar och pepparkakor i luciatågen men jag har noterat att det görs överallt ändå så jag låter andra hålla debatten igång. Jag nöjer mig med att konstatera att folk fått spader och blivit helt galna både här och där och att det tydligen är helt okej att vuxna diskriminerar och utesluter ungar från skolors och kyrkors luciatåg samtidigt som man vill att barnen ska lära sig tolerans, öppenhet och att alla ska få vara med och accepteras. Samsing is not rajt här.


Nu ska jag se om jag kan få tag på Salpeter. Jag får väl börja på hitta.se.

Ovido - Quiz & Flashcards