Direktlänk till inlägg 21 december 2011

Granna granar hos grannen

Av Sajberlena - 21 december 2011 21:27

Sådärja! Nu har sista arbetsdagen innan jul avverkats och det jag inte gör imorron och på fredag får jag göra på tisdag istället. Så pratar vi inte mer om det...


Nu är inköpslistan färdig, julgranen är klädd och saker börjar ta form här. Imorron blir det storshopping i stan och imorgonkväll blir det matlagning heeeeela kvällen! Yay... eller nåt. Ni hör ju - allt är kvar utom julgranen...


Julgranen ja.


Vi bor i skogen, omgiven av miljoner granar. Det är inte våra granar, men vi delar vardag med varandra kan man säga. När vi bodde i stan hade vi plastgran. Det var enklast så. Som vi bor idag vågar jag knappt säga det högt...

Som bortkomna stadsbor på landet åkte vi och köpte gran första åren vi bodde här. Fast riktig gran då alltså. När grannarna som äger granarna vi bor bland insåg detta blev de milt chockade och undrade nog om vi var som vi skulle. "Hela skogen är ju full! Det är bara att ta en!" Vi tackade och bockade och blev jätteglada, naturligtvis.

Så vi gjorde det. En gång.

Året efter var det snö ända upp till grantopparna så då kunde vi inte hämta någon. Det fick bli köpegran. I år ringde vi och frågade om vi fick ta en, och det "fick vi naturligtvis".

 

Maken tog Lillfisen med sig ut i skogen och kom hem. Utan gran. "Nä, vi hittade ingen" sa de. Jag kände mig lite tveksam till detta. Jag hittar granar så fort jag öppnar dörren...

Möjligen berodde granbristen på dåligt väder, blöta marker och skymning, jag vet inte. Hur som helst - någon mer tid till granletning fanns inte att uppbringa så nu har vi köpt en gran i år igen. En JÄTTEstor silvergran.

Jag frågade barnen om de ville vara med och klä den. Här kör vi vartannat år "mammagran" och vartannat år "övriga familjen och Disneygran". I år var det min tur. Nä, ingen ville vara med. Alla tycker det är trist att bara få hänga röda och guldfärgade kulor i granen. Så jag klädde den själv när barnen lagt sig. När jag var nästan klar så välte den och nästan allt ramlade av. Göra och göra om.


Morgonen efter tände jag granen lagom till Lillfisen kom ner för att se på julkalendern. Han bröt ihop för att den var klädd utan hans medverkan... Jag fick dåligt samvete och lovade både det ena och det andra som kompensation över mitt tilltag att inte fråga en gång till, så jag åkte på att steka pannkakor ikväll. För DET hade jag ju massor av tid till - not.

Men nu är den klädd som sagt, luktar gott gör den och nu ska jag bara klura ut hur vi ska få plats med 14 personer i det hörn som återstår av vardagsrummet och som inte är upptaget av grankvistar med röda och guldfärgade kulor...!

Snart är det julafton!


 

 
 
Frugan

Frugan

21 december 2011 22:10

hihi vilket härligt sätt du skriver på!
Det var inte sista gången jag besökte dn bogg..
Hoppas att lilfisen bev nöjd efter kompensationerna?

MvH
"Frugan"

http://www.frugan.nu

Sajberlena

21 december 2011 22:18

Åh, välkommen!

Mja, det lär väl kosta mig en extra julklapp också. Vad gör man inte för husf... jag menar julfriden?

Men han fick grädde till pankisarna! ;D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards