Alla inlägg den 17 juni 2011

Av Sajberlena - 17 juni 2011 22:05

De här algerna som fått för sig att färga vårt poolvatten smaragdgrönt börjar ge med sig nu. Dock har vi för liten pumpkapacitet har jag räknat ut, så jag var och köpte en pump till. Vi hittepåjoxade lite och stod som bäst och skruvad och fäste slangar när lillfisen kom rusande.


"KATTUNGAR!!! Vi har fått KATTUNGAR!!!"


"Var???"


"I din BIIIIL mamma!" tjöt det lilla barnet lyckligt.


I min bil...???? Vaddå i min bil?!


Jodå.


Hemkommen från jobbet lät jag bildörren stå öppen. Enkel sak för katten att skutta in, lägga sig på golvmattan i baksätet och föda en unge. Fullkomligt normalt. Om man är katt.


Så tja... Kattunge om 12 veckor, någon?   


Sen blev vi hungriga och gick in till våra grannar och åt skolavslutningsmiddag. Och åt och åt och åt. Och när vi hade ätit klart släpade vi hem burkar med mat och åt lite till. Nä, vi skäms inte för oss! Eller nja... Maken skäms lite över mig. Men jag... Äh, jag är ju som är jag är liksom!   

Av Sajberlena - 17 juni 2011 12:08

En god vän efterhörde mitt intresse för att delta i ett Tupperwareparty inom snart framtid. Nu för tiden heter det Tupperwareparty, när jag växte upp hette det plastparty kort och gott...


Och det är klart jag vill det! Jag menar, vem vill inte gå på party? Framför allt inte party där man kan shoppa livsnödvändigheter som garanterar en livslängd på flera generationer och som löser alla praktiska problem vad gäller mat, förvaring, utflykter och såskannor!! Lösningen på alla års huvudkliande; hur ska jag göra för att få med ungens mackor till skolans utedag???


Jag gillar Tupperware. Möjligen anser jag att de utan vidare hade kunnat korta ner den garanterade livslängden på burkarna, typ bytt ut några garanti-år mot mindre lättborttappade lock till alla burkar och gjort produkterna något billigare istället, men det är ju bara en tanke.


Tänk er själva, mitt barnbarnsbarnsbarn i Antikrundan om några år.


- Oooouuu, säger programledaren på skånska, vau haur vej häääärrr for intressånta grrrrejjjer... Vau kaun dou berrrätta om den häer samligen?


- Joooo, säger min ättling i rakt nedstigande led, det är arvegods från mormors farmors farmor och jag TROR hon köpte dem på ett plastparty i Fagereke någon gång 2011... Sen har de funnits i släktens ägo i alla tider och använts till både kakor, matlådor och till smörgåslådor vid skolutflykter...


- Det är en fullkomligt underbar samling, säger programledaren (som fortfarande talar skånska men ni får tänka er det själva). Tyvärr saknas det ett antal delar, det fattas närmare 18 lock till dessa  15 burkar vilket dessvärre drar ner värdet en aning. Har du någon aning om var locken finns idag?


- Näääääeeej, ingen aning faktiskt... Jag vill minnas att det har berättats för mig genom åren att de försvann dagarna efter inköpet. Inte alla på en gång - de förvarades tillsammans med burkarna men varje gång en ny burk plockades fram så saknades det ett lock. Det var helt oförklarligt...


- Jaaaa, det är trist, men jag vet att det på den tiden var ett vanligt fenomen. Du har visserligen ett lock med dig men jag måste göra dig besviken och berätta att det är inte ett originallock - någon har någon gång försökt restaurera den här burken genom att tvinga på ett Hammarplastlock och resultatet blir ju förödande... Maten möglar och mackorna får svettig ost, ingen bra lösning alls.

Men annars är som sagt samlingen mycket intressant, den här lilla skeden med långt skaft, vet du vad man använde den till?


- Nääää, ingen aaaaning...


- Man fiskad upp oliver ur höga, smala glasburkar - en otroligt fiffig uppfinning!


- Oliver?


- Ja, det var en typ grönsak man åt på den tiden, kom från ett land som hette Grekland som gick under i början av 2000-talet. Bryssel tog över hela landet, men det är en annan historia.

Värdet på dina burkar är totalt obefintligt dessvärre, men det var en intressant samling, det var det! Tusen tack för att du ville dela med dig av den!


- Öh... Okej... Tack då.... *snyft* Vill ni se mitt matsilver?


- Nätack. Matsilver är totalt värdelöst. Sedan vi övergick till föda i tablettform används matsiler bara i museiutställningar.


Hm.

Undrar om Tupperwareparty egentligen är så himla nödvändigt...   

Ovido - Quiz & Flashcards