Alla inlägg den 29 november 2010

Av Sajberlena - 29 november 2010 21:17

Mina helljus går fortfarande inte att blända av. Idag körde jag till jobbet med ett fungerande parkeringsljus och med ett urplockat, orangefärgat relä på sätet bredvid.


På vägen stannade jag vid Meca för att köpa en ny orange grej. Enligt nätet skulle den kosta typ 30-120 spänn och det kunde vara värt att prova tänkte jag. 


Svischade in i butiken, la den oranga grejen på disken och framförde mitt önskemål om "en sån här" till personalen. Farbror Personal sprang genast ut på lagret för att vidkomma mina önskemål men kom tillbaka med bekymmersrynkor mellan ögonbrynen istället för en orange plastgrej.


"Hmmmm" sa han och började slå i en katalog. "Hmmm hmmmm" fortsatte han och övergick till att börja knappa på en dator.

"Neeeeeduu, det verkar inte som om vi har såna" sa han slutligen och kliade sig i huvudet. "Jag får nog skicka dig vidare till originalstället..."


"Tack så mycket då" sa jag och gick.


På väg till SAAB-verkstaden såg jag en annan reservdelsbutik och stannade där för säkerhets skull. Samma procedur, samma bekymmersrynkor och samma besked; "Du får gå över på andra sidan gatan till SAAB är jag rädd..."


"Tack så mycket då" sa jag och gick över gatan.


Inne på SAAB kom en ny farbror fram till mig och jag gav honom min oranga grej och sa att jag behövde nog en sådan. Han plirade lite på mig, vände och vred på grejen, drog ett djupt andetag och sa: "Du vet att den kostar 1300 spänn va?".


När jag vaknade till sans efter min lilla svimning skrattade jag rått och meddelade honom att det hade jag verkligen ingen aning om... "Dessutom", fortsatte jag, "så vet jag ju inte ens om det ÄR den det är fel på, jag kan ju inte köpa en grej för 1300 spänn och så hjälper det inte!"


De lyckades skaka fram en begagnad orange provgrej som vi skulle testa, bara för att se om jag behövde köpa en eller inte. En kille följde med mig ut och satte i grejen där den skulle vara, bara för att sekunden senare ta bort den igen. Jag behövde inte köpa nån sån.


"Nähä, vad ska jag göra nu då?" frågade jag.


"Jaaaaduuuu, jag vet inte..." sa killen. "Det kan ju vara det och det eller det..."


På jobbet ringde jag till en verkstad som skulle kolla det åt mig. På onsdag i nästa vecka. Fram till dess kan jag bara köra min Spykersaab när det är dagsljus.


Undrar vad en Ådi kostar...?   

Ovido - Quiz & Flashcards