Alla inlägg den 3 november 2010

Av Sajberlena - 3 november 2010 23:19

I mångt och mycket anser jag mig vara ganska sansad. Inte lugn, men sansad. Med ett undantag. Eller nåja, kanske flera, men ett som jag tänkte bekänna här och nu.


Jag har en mani när det gäller datumstämpling av matvaror…   


Finns inte en chans att jag dricker mjölk samma dag som den enligt datumstämplingen går ut. Likaså äter jag inte pålägg, mat eller dricker annat som i mina ögon (och datumstämplarnas) är för gammal.


Finns många som tycker att jag är jättekonstig.


”Lukta och SMAKA” säger de. Men hallå va! Lukta och SMAKA? Jag vill ju inte SMAKA på exempelvis för gammal mjölk – det smakar ju apa! Det har en sån där äcklig smak som inte släpper taget på hela dagen om man nu råkat göra det ändå. Det är just därför jag inte vill ha gammal mat; det är äckligt.   


Dessutom har mjölk en förmåga att smaka konstigt redan två dagar innan ”bästföredatum” ibland. Det händer att paketet blir sådär tjockt och svullet liksom, trots att det inte ens är öppnat.  Jag tror alltid det beror på att den är full med såna där vita klumpar som gammal mjölk kan få om den står framme. Öööörrrrk.   


Måhända är det en kvarleva från barndomen det här. Min mamma kunde laga mat i en timme med mjölkpaketet stående på diskbänken och sen var det bara att dricka ljummen, halvsur äcklig mjölk… Där slängdes ingenting förrän det var långhårigt och sprang ur kylan av sig självt. Mögliga brödkanter? Då skar mamma bort det synliga möglet och sen åts det ändå. Mhm, taskiga barndomar sätter sina spår…   


Nä, här chansas inte en sekund – mat som är datumstämplad med ”bäst före” dagen jag ska äta den går bort. Till soptunnan. Vare sig den är långhårig, luden eller ihoptorkad. That´s just how it is.


Ikväll blev jag lite hungrig och gjorde mig en macka. I kylen hittade jag en bit skivbar leverpastej. Naturligtvis och i sedvanlig ordning kollade jag datumstämpeln. Det gick inte att se vad det stod!! Det var ett veck precis där. Man kunde se suddsudd, 11 och 2010. Alltså går den ut i år, i november. Hur göra? Lukta funkar inte, jag vet inte hur den ska lukta när den är okej och således inte hur den luktar om den är o-okej. Pillade och petade för att vika ut vecket men lyckades bara sudda ut siffran 11 lite till.   


Nu har jag jätteångest! Jag vill ha leverpastej på min macka men tänk om den är för gammal! Dessutom är det en ganska stor bit, känns ju ovanligt korkat att slänga den om den nu är okej. Tror jag ska prova den på hunden. Och katterna. Och barnen.


Eller så tar jag en tallrik flingor och mjölk. Nej, det gör jag inte… Mjölken går ut imorgon!


Äh, jag är nog inte så hungrig när jag tänker efter… Det var nog en chokladkaka jag ville ha egentligen. Den går inte ut förrän om nåt halvår!


Av Sajberlena - 3 november 2010 16:19

Var på Bauhaus idag. Skulle köpa nån sladd vadenuva (maken alltså). Själv fastnade jag på duschavdelningen och provade lite olika sånadär duschkabiner med typ kabeltv och lunchservering i. Eller ja, provade och provade; jag gick in och satte mig och försökte känna av duschstämningen. Stängde dörrarna, ignorerade eventuell klaustrofobi, provsatt säten, kollade genomskinligheten på färgade glasväggar och sånt.


Duschstämningen var helt okej!


Den var bättre i de där som kostade mer än de som kostade mindre, så en sån får det bli. Sen...


  

Fast en sånhär har vi nog inte riktigt tänkt oss kanske...


Till dess nöjer vi oss med den vanliga duschen men till den behövdes då nytt duschmunstycke och en ny pinne att placera duschmunstycket i och jag kan bara säga: It´s a duschmunstycksjungle out there... Det finns miljoooner olika handtag, slangar och pinnar att sätta dem på, med eller utan tvålkopp! Jag ville ha en sån där som skulle kännas som ett regn, men samtidigt vill man ju ha en som funkar om man bara ska tvätta håret. Man kunde välja bland stora, små, jättesmå, ställbara, fasta, fyrkantiga, runda och ovala. Shit, vilket jobb! Skulle vi köpa ett färdigt set, plocka ihop det själva eller helt enkelt gå därifrån och hoppa över alla dessa val?


Men vi jobbade på ganska bra och hamnade till sist på en lagom nivå med alternativ.


När jag äntligen bestämt mig, efter att maken småhoppande och med rullande ögon meddelat att han började känna sig lite stressad, gick vi mot utgången. Och DÅ! DÅ mina vänner, hittade jag det jag EGENTLIGEN vill ha:


  

Nästan en sånhär fast inte exakt likadan.


"Men duuuuu, kolla hääääär" sa jag till maken som var halvvägs till sladdhyllorna. Jag såg hur han stelnade till, hur hela hans utstrålning sjönk ihop till ett "Nej, nej, neeeeeeeej", men hur han tappert vände sig och med ett stort, sammanbitet leende pressade fram "Jaa älskling? Vad. Har. Du. Hittat. Nu?" Lite hänsyn får man ju ta till pressade äkta makar som måste vara med och välja dusch, så jag visade bara lite hastigt, han tyckte också det var jättefint och så gick vi till sladdarna.


Men när det blir dags för badrumsrenovering på riktigt ska en duschblandare Nostalgi få flytta in hos mig!


Igår kände jag mig lite deppig. Men så snavade jag över en sån där "får jag inte den så dör jag"-jacka och slog till.


Idag känner jag mig jätteglad!   


  


Tänk vad lite shopping kan göra!

Ovido - Quiz & Flashcards