Alla inlägg den 16 november 2011

Av Sajberlena - 16 november 2011 17:12

Jomen jag har ju funderat lite på det där med att träna mindfulness - det ska ju vara så bra. Lära sig leva här och nu, fokusera på det positiva, bli snäll och glad, mindre stressad och kort sagt - bli en bättre människa i en bättre tillvaro. Fina grejer!


Så jag tänkte börja öva idag då. Läste, letade och fann Övning no 1. "Gå en promenad, gärna i skogen. Fokusera på det som händer runt dig just som du går där. Lyssna på fåglarna, bäckens brusande och koncentrera dig på din andning. Bli kroppsmedveten. Känn efter hur din kropp känns från tårna upp till huvudet."


Ungefär så.


Så jag gick. Ut i skogen. Kom på mig själv med att bara tänka på att jag inte fick tänka på vad som skulle hända imorgon, nästa veckan och i julhelgen. Travade på och andades. In genom näsan, ut genom munnen. Höll på att få andnöd. Det tar mycket längre tid att andas när man tänker på det.


Lyssnad på fåglarna. Hörde två gapande kråkor som skrek åt varandra och förde ett sabla oväsen. Stannade och tittade på "bäcken" som rann men jag hörde bara de sabla kråkorna såg något som såg ut som en bajskorv som flöt förbi och tyckte det var äckligt. Gick vidare och började på övningen "känn efter hur din kropp känns". Fötterna kändes iskalla, låren kändes bara feta och fingrarna var stela och blåfrusna. I halva baksätet kändes en nerv som i kläm och gjorde ont ända upp i korsryggen.


Sen gick jag över ett kalhygge och det var rimmande frost överallt och vackert som en tavla. Då blev jag irriterad över att jag inte fick med mig någon kamera och sen tänkte jag på det hela tiden. Tills jag kom på att man inte fick tänka negativa saker och då slutade jag.


Sen vände jag och gick hem och tänkte bara på vad som skulle hända i eftermiddag, imorgon och i helgen. Och vips kände jag varken kalla fötter, hörde inga kråkor och kände inte av ryggen!


KAN det måhända vara så att jag helt enkelt är som jag är och i grund och botten mår bäst utav det? Eventuellt är inte ett tillskapat lugn som inte är naturligt den rätta vägen - åtminstone inte för mig. Jag är trots allt förtiplusplus - har jag hört - och möjligen har jag automatiskt formats efter vad som är självklart och naturligt för mig som person. Kanske räcker det med att bara sätta gränser i lagom doser och inte lägga ner min själ i att bli en ny människa bara sådär...?


Sen åkte jag ut och startade en bensinmack med några trevliga kompanjoner. Det var jättekul!

Av Sajberlena - 16 november 2011 07:53


Dagens viktiga lista;


Gå en viktig promenad - det är bra för vikten

Skriv ut viktiga papper

Komma ihåg att ta med viktiga papper

Åka på viktigt möte

Fatta viktiga beslut

Vänta på viktiga tekniker som får igång vår bensinmack

Lära mig viktiga saker om hur man sköter vår bensinmack


Sen ska jag lägga stor vikt vid tvätten så att den blir vikt...


Blir en viktig dag idag. Japp.



Ovido - Quiz & Flashcards