Alla inlägg den 26 november 2011

Av Sajberlena - 26 november 2011 22:55

Jomen jag fick åka till staden för att inhandla diverse bortsprungna adventspryttlar då. På önskelistan stod antingen två adventsstjärnor alternativt två adventljusstakar till vardagsrummet.


Jag hittade inget av det...


Årets utbud av stjärnor och stakar är, i mitt tycke, det tråkigaste på många år.


Det finns massor. Absolut. Men vill man inte ha pappersstjärnor eller konventionella vita eller röda adventsljusstakar så är det magert alltså... Då hänvisas man till ljusbollar och ljusringar med iskalla, små otäcka blåskimrande lampor som är allt utom mysiga, varma och välkomnande.


Inredning här hos mig är ganska kall i grunden - mycket vitt, blått, mycket glas och silver. Det måste balanseras med varma ljuskällor! Gärna gulaktiga och med ett behagligt sken. Jag kan inte hänga upp en kritvit pappersstjärna med silverglitter! Då vill ingen komma hit och hälsa på, allra minst tomten.


  


Tidigare hade jag två stjärnor i någon form av flätade trädpinnar, guldfärgade och guldglittrande med små, gula lampor i. Det var kärlek vid första ögonkastet när jag hittade dem för många år sedan - på Indiska tror jag det var. Nu är de alltså förpassade till julstjärnornas förlovade paradis och jag har sorg...


     


Så, du som har något bra tips - ge mig! Det ska som sagt vara varmt, det får inte vara något som "alla andra har" och det får inte vara för stort, jag har små fönster.


Vidare får det inte vara papper, det får inte vara sjuttiotalsmönstrat och det får inte vara modernt snitt. Och - mycket viktigt - det får ab-so-lut inte vara turkos eller svart!


Seså! Tipsa på...





Av Sajberlena - 26 november 2011 12:57

Traditioner är bra grejer. Traditioner innebär att man göra samma, samma och samma varje gång man tycker det passar och så minns man hur man gör.


Vi har en tradition att sätta upp belysning utomhus i dessa mörka, grå och dystra tider. Det är lite jobbigt bara att vi aldrig kommer ihåg hur traditionen skall vara...

Satt den slingan där? Hade vi den därborta? Men vilken sladd använde vi då? Och var är i så fall den sladden nu? Har vi ens HAFT en sådan sladd??? Och den där ljusgrejen i busken - hade vi inte en annan förra året? Jösses, har vi en sån HÄR ljusgrej, när köpte vi den? Och så vidare, och så vidare.


Man kan väl säga att hos oss är traditionen mest att vi varje år, vid den här tiden, kliar oss i huvudet och undrar hur vi tänkte sist.


Traditioner är bra! De skapar trygghet i livet och gör att man känner igen sig.


Av tradition, hävd och vana åker jag nu och införskaffar allt som vi inte hittar sedan förra året. Shoppingtraditioner är icke att förakta de heller!   



Ovido - Quiz & Flashcards