Alla inlägg den 17 november 2011

Av Sajberlena - 17 november 2011 19:15

Vi pluggar, läser och diskuterar...


Det är biologiprov i skolan imorgon, minsann. För en annans del var det ju ett tag sedan, ringrosten gör sig obehagligt påmind. Vi snackar evolution, DNA, encelliga organismer och dinosaurier. Suck. Inte så mycket man minns liksom.


Vissa frågor tror jag aldrig kommer genomgå någon större evolution. Som exempelvis "varför måste jag kunna det här, vad har jag för nytta av det?"


Då tänker jag ett tag på all onödig skit som trängs i hjärnans vindlingar och svarar "för att det är bra att vara allmänbildad, gå och städa ditt rum."


Men nog känner jag att mycket av kunskaperna som i ungdomen bankades in under gråt och tandagnisslan var bra onödiga. Än så länge har jag aldrig någonsin behövt räkna ut roten ur 16, och ändå vet jag att den är 4, att PI = ca 3.14 och vad Pytagoras gjorde i min mattebok. Tänk om jag hade sluppit all den där matteboksångesten och istället fått chansen att verkligen förstå den grundläggande matematiken, den som jag faktiskt kan ha nytta av ännu idag och som jag aldrig begrep... Sifferdyslexi. Mhm, även solen har sina fläckar...


Trots det jobbar jag med ekonomi och siffror hela dagarna! Är det inte märkligt så säg...


"Varför måste jag veta vad ett pluskvamperfekt är då? Jag kommer ALDRIG ha någon nytt av att veta det!"


Tja... Det är ju bra att veta vad som hänt innan det som hände sedan hände, men måste man veta vad det heter bara för det?


"Det är också bra för din allmänbildning, har du städat ditt rum?" är inte det bästa svaret att ge en gång till så jag försöker på ett moderligt, pedagogiskt sätt att motivera, entuiasmera och peppa.


"Du är 15 år och du har inte full koll på resten av livet. Än. Alltså är det bara för dig att stoppa in så mycket kunskap du bara får plats med och sen får du helt enkelt se när du behöver den! Behövs den inte så är den inte tung att bära, behövs den så är det bara att plocka fram den när så krävs. Var bara glad och tacksam att du får den, ta väl hand om den. Om inte annat kan du behöva den när du ska lösa korsord eller vill vara med i ett frågeprogram på TV. Har du städat ditt rum?"


Sen tänker jag att det hade varit bättre om jag kunde byta avlopp istället för att plocka ut ordklasser och stava till ecklesiastikminister men det tänker jag inte berätta för min son. Det får han upptäcka alldeles själv!


Ovido - Quiz & Flashcards