Direktlänk till inlägg 28 april 2012

Återfall i masterchefandet

Av Sajberlena - 28 april 2012 15:02

Mitt maniska beteende vet sig ibland inga gränser.


Stapplade mig ur sängen i morse, tog mitt kaffe och hamnade framför TV:n. Råkade zappa in Australiens Masterchef junior. JUNIOR. 12-åringar som lagar mat. Som inte bara lagar mat - de SKAPAR mat. Stum av beundran och grön av avund såg jag hur de vispade, bäddade in vaktlar i ugnsfolie och rörde päronkräm.


Livet är bra orättvist...


"Kan vi inte äta smulpaj idag" sa Lillfisen där han dreglande kollade samma program som jag.


Jag funderade ett tag och tänkte att vafanken, en liten smulpaj kunde jag väl tänka mig att göra...


Jag inventerade frysar, kylskåp och skafferi. Sen vet jag inte vad som hände, men det ena gav det andra och jag fann mig plötsligt stående vid spisen, frenetiskt rörande i min sjudande vaniljsås gjord på äkta vanilj.


Efter ett par timmar kom Storsonen in i köket, såg sig omkring och undrade förvånat om vi skulle ha gäster...?


Jag såg mig omkring på bänkarna fulla med mat; hemgjorda maränger, hasselbackspotatis, paj, skålen med vaniljsås... I ugnen stod en form med kycklingfileer i sås.


"Närå" svarade jag. "Jag lagar bara middag..."


Nu går hela familjen omkring som på tå. De ser både lyckliga, förväntansfulla och frågande ut. Jag kan nästan höra hur de mumlar till varandra; "Mat. Hon lagar mat. Jättemycket mat. God mat", skakar på huvudena och gör en tyst överenskommelse. "Låt henne hållas. Det går snart över. Tyvärr..."


Skare va skare va ordentligt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards