Alla inlägg den 8 februari 2010

Av Sajberlena - 8 februari 2010 18:20

Har haft en fem timmar lång konversation med en kompis idag, via mailen. Det är inte klokt vad bra man kan chatta via mail!

Ett formidabelt forum för tankeutbyte egentligen - man kan snacka i timmar utan att det knappt märks fast det är på arbetstid!


Man får ett mail, några rader, läser det medan man dricker kaffe, jobbar lite till, slänger in ett par rader till svar mellan man byter mellan programmen på datorn, kollar igen - vips vips och rätt som det är har arbetsdagen tagit slut!


Till skillnad mot konventionell chatt typ MSN så hinner man t o m fundera över sitt svar och inte spontansvara, det blir en mer eftertänksam diskussion.


För mig, som är en fullständigt urusel muntlig framställare och i total avsaknad av retoriska kunskaper är skrivandet ett livsnödvändigt kommunikationsmedel. Jag har jättesvårt för att verbalt uttrycka vad jag vill få fram, såvida det inte gäller en ren presentation om något ämne jag är väl bevandrad i vill säga. Då är det lugnt, men att bemöta andras åsikter och motivera mina egna är värre.


Däremot kan man ju aldrig vara säker på att mottagaren tolkar det man säger i skrift på rätt sätt - nyanserna saknas, tonfallen, kroppsspråket och allt det där. Det är därför det blir lite av en konstart att uttrycka sig så att folk verkligen "hör" vad man skriver.


För min egen del älskar jag att framställa ironiska och ibland drypande sarkastiska texter, för oftast skriver man när man är arg och irriterad och det är den känslan man vill förmedla. Dock utan att trampa nån på tårna i onödan eller gå till personliga angrepp, men ändå så att den och den och den får texten som ett knytnävsslag i magen ibland. Jag kan var arg men jag är - nästan - aldrig genuint elak!


Nu har jag en idé, en vision om något jag skulle vilja genomföra inför höstens val. Den ska jag sätta mig ner och få på pränt!


Efter plättarna är färdigstekta vill säga....





Av Sajberlena - 8 februari 2010 00:56

Okej, okej, han fick som han ville! Jag HAR slipat jävla spackel på övervåningen, svurit och slipat och slipat och svurit. Maken hjälpte till han också, men han gnällde betydligt mindre än jag gjorde. Han gick mest runt och slipade igenspacklade skruvhål och överlät alla lååååånga trista skarvar åt mig... "Du är skarvarnas mästare, ingen gör så snygga skarvar som du". Vad VILL han egentligen? Låna pengar? Hm.


Ridning hanns också med, en längre skogsrunda i underbar vintermiljö och med en hysteriskt fladdrande häst som studsade från ena sidan vägen till den andra så fort det föll en snöflinga nånstans. Ibland utan att det föll nån också, lika bra att studsa i förebyggande syfte! Ridturen började först efter en halvtimmes envist jagande i hagen, då madam trodde hon skulle klara sig undan om hon sprang ifrån mig så fort jag kom inom 20 meters radie. Tji fick hon - jag är lika envis som hon!


Har tillbringat kvällen med årsmöte för Gullabocentern, ett BRA årsmöte!

Om någon missat det så är det valår i år, och jag undrar om det finns något roligare inom politiken än diskutera sig fram till ställningstagande i övergripande frågor.


Haha, sanslöst - jag är engagerad i politiken och jag tycker det är roligt... Hade någon sagt det för fyra år sen hade jag skrattat ihjäl mig!


Men att ha en plattform för alla miljarder åsikter som trängs i hjärnan och aktivt ta del av andras lika miljarder åsikter är något som får igång mig. Centern är väl inte det parti som talat till mig alls tidigare egentligen, men det är det enda parti som aktivt arbetar för mina visioner om min hembygd. Vad som alltid tilltalat mig med just centern är deras decentraliseringspolitik och landsbygdsvärnande, trots att jag inte ens bott på landsbygden tidigare. Men jag gillar det, jag gillar småskalighet och att se alla otroliga möjligheter till utveckling inom småskalighetens ramar som faktiskt går att förverkliga!


Å sen gillar jag kärnkraft, host host... Men vilken relation är totalt smärtfri utan åsiktsskillnader, jag bara frågar?


Efter mötet körde vi till staun och hämtade hem min bil. BakfylleLena lät bilen stå efter fredagens fest (gloooorian känns tuuuung) och lät sig villigt köras hem av maken på lördagen. Tur en av oss har förstånd nog att hålla sig på rätt promillematta!


Nu är jag trött!

Ovido - Quiz & Flashcards