Alla inlägg den 11 februari 2010

Av Sajberlena - 11 februari 2010 21:46

...absolut dementi beträffande föregående inläggs lögner av stort format!


Efter förra inlägget kände jag att jag var tvungen att fördjupa mig ordentligt i sonens något upprörda känslor över dagens urusla undervisning. Jag haffade honom i ett par av hans bästa hoppsasteg genom köket och frågade - på en djupt engagerad moders vis - på vilket sätt dagens film varit så otroligt dålig?

"Jag menar, vad SA de egentligen i filmen om världen som var så tråkigt?"


Son tittar stort på mig med sina vackra, blå, runda ögon, lyfter ögonbrynen i uppgiven gest och säger sakta;


"Inte om världen mamma. Den handlade om väder sa jag jue..."     


Jaja. Jag ska kanske inte nöja mig med inplanerad synundersökning (hemlis; jag ser ingenting numera! Inte nåt! Jag låssas bara...) och byta ut mot en hörundersökning istället? Jag menar, jag har trots allt fyllt 25 - flera gånger faktiskt, och något litet förfall får man väl räkna med?


Och ja just det. Att filmen om VÄDER var så dålig berodde på att "jag bryr mig faktiskt inte om atmåsfääären, jag VET redan att vi har ett tunt skal runt jorden". Sa snart sju år gamla sonen och hoppsade vidare ut till en väntande läxa. Eller en hög Pokemonkort. Fast läxa lät bättre...

Av Sajberlena - 11 februari 2010 17:26

Hämtade hem son från fritids, och i bilen hade vi vårt sedvanliga chittchatt; vad har ni fått för mat, har det vart nåt, lekt nåt kul o s v.


- Vi har sett en urusel film i skolan, berättar lintotten suckande.

-Jasså, vad var det då?

- En film om världen... Den sög.

Eehh...

- Jaha, men det är väl meningen att ni ska lära er något då eftersom ni fick se film om världen?

- Äh. Dåligt...

- Jamen det är väl roligare att se på film i alla fall än att bara magister Emil ska stå och prata och prata?

- Emil! fnös sonen uppbragt, han säger till oss att vi ska berätta vad som hände på filmen - han kan väl höra själv!!


Touché.


Naturligtvis försöker jag förklara att Emil nog bara vill kolla så att alla barnen förstått vad filmen handlade om, men möttes återigen av en fnysning. "Na-tur-ligt-viiiiis fattar alla barn det, vi är väl inte dumma heller" och end of discussion.


Nja, jag vet inte om just min arvinge har lärt sig nåt om världen idag, mer än att lärare borde begripa bättre och utöva pedagogik som funkar hos förstaklassare   

Ovido - Quiz & Flashcards