Direktlänk till inlägg 27 februari 2011

Konsten att hänga en gardin och vara nöjd

Av Sajberlena - 27 februari 2011 15:26

Vet inte varför allt jag företar mig alltid måste bli ett heldagsprojekt?


Dagens planerade uppdrag - hänga upp ny köksgardin och sedan relaxa lite.


Ville ha en virkad gardinkappa i köket som jag fått av svägerskan för 100 år sedan men som inte passat in längdmässigt någonstans. I väntan på att ett ännu icke upptäckt fönster av perfekta mått plötsligt skulle ploppa upp i huset har den legat nytvättad och struken i en låda. Det har helt enkelt burit mig emot att klippa av den och virka ner den... Men idag vaknade jag plötsligt och insåg att ett sådant ingrepp nog var att föredra framför att stackars gardinen skulle ligga och samla damm utan nytta; sagt och gjort.


Nästa bekymmer - inga gardinringar till mormorsstången. Eller jo, det fanns men inte tillräckligt många. Ner i källaren, rota och leta, släpa upp "hittepålösningar" och trixa till det. Det funkade, men det tog tiiiiiiid!! Pill och pet, planera och planera om, räkna gardinringar och vilket avstånd blir bäst, inte så, göra och göra om.


Och när man ändå håller på - varför inte byta gardiner i vardagsrummet? De röda julgardinerna har liksom gjort sitt nu va? Men var kommer de skitiga fönstren ifrån? Och när man ändå står uppflugen på en stol och ser dammlagren på bokyllorna - varför inte storstäda?


Stryker man en bordsduk kan man lika gärna stryka hela tvätthögen, torkar man spisen kan man lika gärna göra ren fläkt och ugn. Tar man fram trasor och rengöringsmedel kan man väl passa på att torka alla skåpsluckor och städa kylen?


När man vattnar blommor bör man naturligtvis plantera om dem och vips! är det bara att börja om städandet från början...


Nu är huset uppochnervänt, strykbrädor, tvätthögar, sorteringshögar, gardiner, stolar - allt ligger överallt  och jag är trött och hungrig och snart kommer make och son hem från innebandyn och hela min lugna relaxdag är slut!!!


Jag skulle ju bara hänga upp en gardin....   

 
 
Ingen bild

Grannen en bit bort

27 februari 2011 16:52

Snälla Lena, jag kan bara trösta dig med att du inte är själv. Men jag tror att vi fruntimmer fungerar så. Vi brukar ju ha många bollar i luften =). Kram.

Sajberlena

27 februari 2011 17:46

Buhuuuuu - jag VILL inte *snörvel* jonglera bohollar mer, jag vill ligga på soohoooffaaan!!! *snyft*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards