Direktlänk till inlägg 29 november 2011

Vela hit å dit

Av Sajberlena - 29 november 2011 23:14

Jag velar väldigt sällan. Oftast är jag ganska bestämd av mig och fattar snabba beslut. Ska vi göra det här? Ja. eller Nej. Ska vi ha det här? Ja. Ska vi göra såhär? Nej.


Tidigare var jag lika snabb med att besluta saker åt både mig själv och resten av familjen, och de blev alltid så sura. Numera kan jag hejda mig och undersöka läget här hemma först innan jag lämnar besked i saker och ting. (Men jag har ändå bestämt mig. Det handlar mer om att förkunna mina beslut så att familjen tror att de fått vara med och bestämma...). Det har också hänt att min oeftertänksamhet kostat en del... Som den där gången jag gick förbi ett skyltfönster med OBH Nordicas grejer och kom hem med en knallröd perculatorbryggare, mixer och vattenkokare "bara för att jag kände att jag ville ha". Två veckor senare var jag så spytrött på grejerna så de ställdes längst in i ett skåp och mig veterligen står de där än... 


Men det finns undantag. Tillfällen då jag får sådan beslutsångest att jag måste åka hem och tänka och det slutar oftast med att det blir ingenting.


Dessa tillfällen inträffar som regel på IKEA, MediaMarkt och Citygross. Ni ser mönstret? Japp. Stora affärer med gigantiska utbud.


Häromdagen for jag till stan för att köpa en ny kaffebryggare - och kom hem utan... Jag kunde inte bestämma mig! Så. Otroligt. Frustrerande.


Jag menar - hur många sätt finns det egentligen att brygga kaffe på? Vi behöver inget fancy, designat, värmegaranterat, high class aroma-bryggt kaffe! En sketen Philips "häll-i-vatten-och-bönor-och-tryck-start" funkar alldeles utmärkt. Det är bara det att Philips har en uppsjö av olika modeller av den typen kaffebryggare. Och färger. Och former. Och jag vet inte vad jag ska välja!


Dessutom sticker jag inte under stol med att jag blir lite nyfiken på en kaffebryggare för 1800 spänn - VAD är det den kan göra som inte Melitta å 170 spänn klarar lika bra? Kaffet ur en 1800-kronorsbryggare måste ju vara himmelriket! Eller..? Varför har de inte provsmakningserbjudande på färskt kaffe i affärerna så man får prova vilken som är bäst?


Trots alla dessa fillijarders olika kaffemaskiner så finns det INGEN som jag känner "Japp! Den vill jag ha!" INGEN tilltalar mig klockrent, magkänsligt eller självklart.


För några år sedan hade Philips en serie som var gräddvit, lite bullig med ljusblå knappar. Det fanns kaffebryggare, elvisp, mixer och brödrost vet jag. Jag blev störtkär i prylarna - typiska Lena-grejer. DEN känslan vill jag ha nu också! NU känner jag verkligen att jag behöver en gräddvit kaffebryggare med en kanna med ljusblått handtag. NU finns den inte längre. DÅ, när den fanns, behövde jag den inte.


Nu är jag lite deppig. Jag ogillar när jag inte hittar saker som säger "ta med mig hem". Jag ogillar att få shoppa och inte hitta något att shoppa. Och jag ogillar när droppskyddet är trasigt i min kaffebryggare och allt kaffe rinner ner på plattan och ut på bänken och kaffekannan fastnar i kolsvart, vidbränt kaffe.


Jag gillar gräddvita kaffebryggare med ljusblå knappar... Hittar jag den igen så tror jag minsann det får bli en elvisp och en brödrost också!



 
 
Catten

Catten

30 november 2011 19:47

Jag är nog så långt ifrån en "prylmänniska" som man kan komma - jag försöker ha bara det man "måste" ha, vilket naturligtvis är alldeles för mycket det också... Men kaffebryggare var det ju jag skulle skriva om! Det appselut alla kategorier BÄSTA kaffet jag druckit var hemma hos en väninna som har en sådan där mojäng som man häller hela bönor i, sen maler mojängen och brygger på de färskmalda bönorna. Sketans gott kaffe!


Men gräddvit med ljusblå knappar är den ju tyvärr inte - tänk industrimaskin istället....

http://catten.bloggplatsen.se

Sajberlena

1 december 2011 22:38

Gaaah - nu får jag alltså leta gräddvit med blå knappar med mojäng som kan mala... ;)

Min goda vän hittade en sån jag efterlyste på en websida från Holland. Jag inser ju med mitt sunda förnuft att med frakt och elände går halva julkassan åt, men jag har inte släppt tanken än. Eventuellt kanske jag kan hitta en malare i samma stuk...

Eller så köper jag mig helt enkelt en Don Pedro. Det skulle passa in ganska bra i resten av miljön!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards