Direktlänk till inlägg 19 april 2012

Förfallet...

Av Sajberlena - 19 april 2012 09:56

Jag vet inte vad som händer med min fasad...


Den... typ rämnar liksom.

Ta bara en sån sak som att måla ögonen. Det var ju en baggis tills för bara nåt år sedan! Blunda med ett öga, måla på, tjofftjoff klart.

Numera är det ett helt företag! Nu räcker det inte längre med att blunda med ett öga, nu måste man hjälpa till och lyfta upp hela ögat för att få en slät yta att måla på... Dra hela ögonbrynet ner till nacken ungefär. Att lägga en linje vid fransraden med en kajalpenna var förr som att rita ett streck på en kartongbit. Numera är det mer som att försöka göra det på en skrynklig servett... Håller man inte emot så följer hela servetten med och allt som blir är en svart prick och ögonlocket får hämtas vid örat och knuffas tillbaka.

Å då ska vi inte bara tala om grundarbetet! Jisses... Förr: nån kräm av nåt slag för fet hy, lite puder och - klart.

Nu; kräm mot rynkor, en annan kräm mot torr hy, en fästprajmer som spacklar igen rynkorna och en annan som spacklar ögonen, fåndäjsjon för "old, wrinkley skin" och inget, absolut inget, puder! Det lägger sig nämligen som en spackelremsa i alla rynkorna och gör att nyllet ser värre ut än det gjorde innan jag började. Spelar ingen roll vilken sort, modell eller struktur, puder är absolut värdelöst!

Samtidigt måste målningsupplägget förändras i samma takt som fasaden förfaller. Det går inte längre att göra samma skuggningar som förr, släppa taget och låta ögonlocken ramla på plats - de ramlar liksom ner över skuggningarna igen. Halva resultatet försvinner in under massa ögonlock som inte funnits tidigare. Sen är man förvånad hela dagen över att alla påstår att man ser lite vissen ut och frågar om man inte mår bra...

För begynnande tonåringar finns massor av färgglada broschyrer och foldrar som talar om vad de har att vänta sig. "Finnar". "Gänglighet". "Humörssvängningar". "Köp Clearasil och tvätta dig i fejan". "Undvik choklad".

För begynnande medelåldern finns inga sådana. Jag hade behövt en sån. "Rynkor". "Valkar där du inte ens visste att valkar kunde finnas". "Nya, friska, massproducerande hårsäckar på hakorna. Har du varit ljushårig i hela ditt liv så glöm det - de nya, sticksiga hårstråna som växer ut här och där kommer bli svarta". "För korta armar i förhållande till behovet av läsavstånd". "Humörssvängningar". "Undvik inte choklad, det är den enda tröst du har i vissa lägen".

Jag skulle verkligen behöva en chokladbit...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards