Direktlänk till inlägg 12 november 2010

Curling ger idrottsskador

Av Sajberlena - 12 november 2010 08:12

Mycket snack nu om det där med curlingföräldrar som resulterar i barn som är dömda till ett liv i helvetet...


Jag har inte sett programmet. Men å andra sidan är begreppet inte nyare än att man kan ha åsikter om företeelsen som sådan.


Eller åsikter och åsikter - i vanlig ordning begriper jag ingenting...


Jag fattar inte varför man inte önskar se sina barn växa upp till självständiga, sociala och starka individer.

Jag fattar inte varför man inte förstår att ens barn en dag ska bli lika gamla, vuxna och mogna som man är själv och då behöver klara sig själva.

Jag fattar inte varför man utplånar sig själv som människa när man får barn och fortsätter sitt liv genom dem.

Jag fattar inte varför vanliga, sunda människor inte ser konsekvenser av att agera butlers istället för föräldrar...


Det här är inte att skämma bort - det här handlar om att inte ge sina barn en ärlig chans att klara sig själva en dag. Det är beyond skämma bort.


Jag undrar om föräldrar som springer benen av sig för sina ungar hade uppskattat om deras föräldrar gjorde likadant mot dem? Hade min mamma levt allt tråkigt i livet åt  mig och jag sluppit hade jag förmodligen blivit galen. Kan själv!


Det kommer en dag när barnen ska flyga ut, hemifrån och bort. Skapa sig ett eget liv, bilda egen familj och klara sig själva. Min roll som förälder måste ju vara att lära dem hur man gör - inte göra det ÅT dem?


Hur blir det sen, när curlingbarnen vuxit upp, föräldrarna dött och hela landet består av människor som inte kan laga sin egen frukost? Vem ska ta hand om vem då?


Nu ber jag bara om att mina söner inte gifter sig med curlade flickvänner. Risken finns att det blir mina söner som då får överta rollen som butlers - de har nämligen fått lära sig hur man både städar toaletter, att livet består av annat än räkmackor och att man måste anstränga sig för att nå dit man vill.


Förr sas det att "den man älskar agar man". Vi lärde oss hur totalt crazy det var. Nu har det vält över åt andra hållet. Förhoppningsvis lär vi oss hur lika crazy det är...



 
 
Ingen bild

Annakarinsol

13 november 2010 12:34

Alltså, alltså...JAG är ett curlat barn som håller på att bli stur och det är en otroligt jobbig insikt att göra då jag själv är mamma och inte "vet" bättre...Kan själv! Gör tvärtom! Så det så!;)

Sajberlena

13 november 2010 20:14

Att du besitter ett förstånd som övergår mångas visste jag redan! ;)

Själv är jag ett fullkomligt o-curlat barn som kanske, kanske någonstans hyser ett uns avundsjuka mot dem vars föräldrar åtminstone gav sina barn frukost på sängen när de fyllde år... Att komma till insikt med att man inte behöver klara och göra precis allt själv och att ansvaret över världens välbefinnande inte vilar på bara mina axlar är också... hur ska jag säga... omtumlande?

Så jag curlar liiiiite mer och du curlar liiiiite mindre och vips! har vi en perfekt harmoni! Fy fan vilka perfekta barn vi formar!!! ;D

 
Mad

Mad

13 november 2010 13:20

Håller med dig! Man gör sina barn en sån björntjänst genom att göra allting åt dom! Vad lär man sig genom att aldrig göra något? Ingenting!

Meningen med hela banrdomen och uppväxten är ju att lära sig. Du lär dig i skolan, du lär dig hemma och du lär dig ute i världen när du möter andra.

Helt sinnessjukt att inte låta ungarna göra nånting!

http://auroranebulosa.bloggplatsen.se

Sajberlena

13 november 2010 18:52

Och vad gör föräldrar som ägnar hela sin tid åt att passa upp på ungarna om barnen en dag säger; Tack, men nu vill jag klara mig själv!

Någonstans måste man nog bädda för sitt liv "efter barnen" tror jag.

 
Mad

Mad

14 november 2010 14:23

Jag tror dock att dessa föräldrar som helst lever för att serva sina barn, kommer göra det även när barnen är vuxna. De åker hem med tvätten och får den tvättad, mamma kommer hem och lagar mat åt en osv.

Fy fan, de kommer aldrig bli vuxna om de inte får instikten av att det är lite pinsamt med vuxna som blir servade sådär. Brukar inte stå högt i kurs i andras ögon.

http://auroranebulosa.bloggplatsen.se

Sajberlena

14 november 2010 17:59

Nej, enligt vad jag har förstått av diskussionen och debatten efter "curling-programmet" på TV är det vanligt att det är som du säger!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards