Alla inlägg den 29 juni 2010

Av Sajberlena - 29 juni 2010 23:10

Jaha, nu var det så dags igen! Detta evinnerliga slitande för att få in lite sketet (eller helst rent förstås) vatten i det häringa palatset... Jag blir tokig, tuggar fradga och börjar undra om inte en lägenhet i stan hade varit helt okej!


Plötsligt har vattentrycket från brunnen in i huset minskat så pumpen klarar inte att fylla på i samma takt som det rinner ut om man t ex duschar.
Min teori: filtret i slangen i brunnen är igensatt. Makens teori: Tror jag inte. (Han vill inte klättra ner i brunnen och kolla, vilket jag har full förståelse för).


För att undkomma detta mindre trevliga uppdrag - klättra ner i brunnen på en stege alltså - har vi nu ägnat fem timmar åt att utesluta alla andra bekymmer. Kort sagt innebar detta ett isärplockande av HELA vattenanläggningen, från inkommande slangar till pump till hydrofor till luftinjektor. Hela kittet med andra ord. Dessutom rensade vi röret ut till brunnen med en elsladd modell väldigt lång, och man kan säga att det var ganska grisigt...


I början var det ganska roligt, vi skruvade och bankade och lossade och hade oss. Efter ett par timmar blev det mindre roligt eftersom våra vedermödor inte ledde till någonting, förutom att vi blev skitiga som grisar och fick källaren full med vatten, och barnen började tjata om mat.


Efter ytterligare ett par timmar talade vi inte längre med varandra förutom när vi fräste aggressiva ord till varandra (detta började i och med att vi ägnade en halvtimme åt att leta efter en packning som jag trodde hade lossnat men som sedermera visade sig sitta där den skulle, shit happens) och barnen ägnade sig åt att äta sig mätta på chokladpuffar och glass. Vi kunde inte laga mat eftersom vi inte hade något vatten...


Detta är bakgrunden till att vi åt middag halv elva på kvällen, att maken och jag nu konstaterat att vi måste klättra ner i brunnen och ta loss slangen och rensa filtret (ni minns vem som sa det först va?) och att problemet som startade det hela är fullkomligt olöst. Dessutom har nu tillkommit ytterligare ett litet bekymmer, för nu öppnar plötsligt inte magnetventilen som den ska och jag hatar allt som har med egna brunnar, järnhaltigt vatten och reningsanläggningar att göra.


Dessutom har jag fullt med järnavlagringar under naglarna.


Nu ska jag gå och lägga mig.

Ovido - Quiz & Flashcards