Alla inlägg den 30 november 2012

Av Sajberlena - 30 november 2012 10:37

Antagligen är det mitt minne som spelar mig ett spratt här men nog fanken började julen senare förr än den gör nu?

Inte gick jag och botaniserade bland julpyntet i affärerna i oktober för 10-15 år sedan? Och inte var väl allt julpynt slutsålt när jag äntligen behövde det en vecka innan jul? Julpynt ska man ju köpa EFTER jul, då kostar det hälften så mycket. Problemet är bara att numera finns det bara tufsiga tomtar utan ben och slokiga glitterremsor som ratats av hela befolkningen kvar efter jul. "Nä", säger affärsinnehavarna när jag kommer den 23 december och vill köpa en julgransfot. "De sålde vi slut vid Alla Helgonahelgen vettu..."

Det är ju därför jag också, om än motvilligt, dras med i den här karusellen och börjar julförbereda strax efter nyårsafton!

Kom på mig själv med att känna mig superstressad förra veckan för att vi inte hängt upp ljusslingorna ute. Och adventsljusstakarna, var har vi dem? Julgardinen är inte ens tvättad eller struken sedan förra året och jag har ju glömt köpa saffran!!

Jag firar ju min 25-årsdag varje år i början av december nånstans. Det enda jag vill minnas som var viktigt till min födelsedag förr om åren var att det fanns lussekatter och glögg. Julpynt och sådant - förutom adventsljusstakar då alltså - kom aldrig fram förrän framåt mitten av december.

Ikväll är det julfest på jobbet. Julfest - i november! För mig är julfest något man har i mitten av december... Och grejen är att jag har inte ens reagerat, jag är så invaggad i dessa nya rutiner så jag reflekterar inte ens. Förrän nu då, när jag tänker efter lite..

Nåja. Jag har köpt sill och jag har köpt saffran. Jag har bakat en omgång lussekatter. Ljusslingorna är på plats och trädgården ser ut som ett tivoli.

Nu får jag väl börja planera påskfirandet...

Ovido - Quiz & Flashcards