Alla inlägg den 21 november 2012

Av Sajberlena - 21 november 2012 22:00

I måndags var det utvecklingssamtal i Mellansonens skola. Han sa att det skulle börja kvart över fyra. Maken sa; "jag tar det".


Samma dag som utvecklingssamtalet skulle vara ringde Mellansonen vid middag och sa att han sett fel. Det började tio i sex. Maken sa; "då kan inte jag".


Jag jobbar ca åtta mil från skolan. Kör jag över hembygden istället för raka vägen blir det närmare tio mil. Men jag är ju en god mor. "Jag tar det" sa jag.


Sen körde jag hem, hämtade Lillfisen, dumpade honom på Fritidsgården klockan fem och körde till Mellansonens skolstad. Halvvägs dit kom jag på att min halvätna banan som legat i dörren sedan lunch nu var nästan helt uppäten. Jag var inte ensam i bilen. Jag hade sällskap av en råtta som satt någonstans i mörkret med blottade tänder och väntade på rätt tillfälle... Med bultande hjärta och svetten rinnande längs ryggraden körde jag på i många fler km/tim än vad skyltarna rekommenderade.


Nästan framme insåg jag att jag faktiskt inte hade en aning om var skolan låg... Ringer Mellansonen. Får ungefärliga anvisningar med riktmärken på saker jag känner till; affärer, shoppingcentrum och systembolaget. "Fast på baksidan liksom" säger han. Jag kör till baksidan. Ser en byggnad med skolans namn på andra sidan vägen, parkerar, hoppar ur bilen och springer över gatan. Hamnar på en cykelväg som delar de båda körbanorna och börjar gå åt ena hållet. Sonen ringer. "Var ÄR du?" "Jag är på VÄG, var är du???"


Naturligtvis gick jag åt fel håll. När vi äntligen hittade varandra hann vi precis säga hej när läraren ringde hans mobil och undrade var vi var. "Mamma hittade inte" säger han.


Vi rusar in och kommer med andan i halsen, fem minuter för sent och jag får först inte fram ett ord utan flåsar som en blåsbälg.


Good parent. Verkligen. Toppenmorsa liksom. Stenkoll.


Sen yadayada och trivsel och uppfyllande av mål och brabra. Tacktack, hejsvejs.


Med dagens moderna teknik - låt oss införa utvecklingssamtal via videolänk. Det som funkar i domstolar funkar hos mig... Jag skulle kanske t o m få känna mig som en god förälder, lagom cool och med koll på läget?





Ovido - Quiz & Flashcards