Alla inlägg den 15 november 2012

Av Sajberlena - 15 november 2012 13:21

Svärfar köpte ett nytt dragspel och hux flux fick Mellansonen för sig att dragspel är skitcoolt så han lånade hem det gamla.


Så nu har jag suttit i tre dagar och vabbat, samtidigt som jag övat skalor på detta jefulens instrument.

Men lite hjälp av en gammal kompis att hitta NÅGON användbar länk på nätet som sa NÅGONTING om dragspel lyckades jag fnula ut hur diskantsidan funkar. Jag har lyckats klura ut själva principen om man säger så. Men den andra sidan, basen, den förtar det roliga...   


Dragspel måste vara det enda instrument i världen som internet har glömt och begravt. Jag tror t o m du kan lära dig spela tuba på nätet om du vill, men inte dragspel. Om du googlar så får du upp en miljard youtube-klipp på finska gubbar som spelar finsk tango men det hjälper inte mig här och nu. Likaså hittas schema över bassidan och jag vet var C sitter men sen tar det slut.


Grejen är också, har jag kommit underfund med, att dragspelandet går ut på att a) spela på diskanten på ett sätt, b) spela på basen på ett annat sätt och c) göra det samtidigt som man drar det fram och tillbaka på ett tredje sätt. Ibland undrar jag varför det inte hörs nåt och då beror det oftast på att jag glömt något av moment a eller c, b har jag ju som sagt inte börjat med än. Sen ska man göra allt detta på olika sätt och kombinera allt till en ljuvlig Kostervals och DET är faktiskt en omöjligt uppgift. De som lyckas har bara tur, det är ett som är säkert.


Har letat som en galning efter en riktig kurs inom närmaste 10 mils radie men det verkar som om alla dragspelslärare har gått i pension för det finns ingen...


Tror jag ska gå och köpa mig en triangel. Omgivningen är lika trötta på Björnen sover, spelat med pekfingrarna på diskanten på dragspel som jag. Inte för att de sagt nåt men det faktum att jag inte sett till dem på tre dagar talar för sig själv va?

Ovido - Quiz & Flashcards