Direktlänk till inlägg 15 juni 2010

Det här med o-frukost...

Av Sajberlena - 15 juni 2010 09:41

Jag ska erkänna en gång för alla - jag äter aldrig frukost i veckorna.


Det går inte! Jag KAN inte äta på mornarna. Kan vara jättehungrig men precis som med allt annat har jag en enastående förmåga att förtränga den känslan och låta bli att äta.


Jag har inte ätit frukost på många, många år...


På helgerna går det bra. Då kan jag fixa vad vi kallar "familjefrukost" som i praktiken innebär att hela familjen äter, fast oftast inte samtidigt bara... Men då har jag som regel varit uppe i ett par timmar och hällt i mig fyra koppar kaffe och rökt fem cigaretter. Då funkar det att äta också. Förr kunde jag också vräka i mig av hotellfrukostar om situationen erbjöd detta, men inte ens där äter jag numera mer än ett ägg och kaffe i princip.


I veckorna brukar jag trycka i mig en sån där färdig Caffelatteshake av Naturdietmodell i bilen till jobbet - om jag kommer ihåg det. Har jag ingen liggande i bilen glömmer jag oftast det med. Detta mest för att undvika illamåendet som kommer som ett brev på posten av för mycket kaffe och nikotin, inte för att jag känner att jag behöver mat.   


Ni hör själva va? Det här är inte ett bra och sunt leverne som jag önskar förmedla till mina barn...   


Det är nog det största problemet jag medvetet lever med och som jag skulle vilja ändra på! Röka mindre, dra ner på kaffet och lära mig att äta frukost.


När jag handlar botaniserar jag bland fil, yoggisar och musli i alla tänkbara modeller och fyller kylen. Det ser så gott ut och jag kan bli vansinnigt sugen på fil med jordgubbssmak när jag går där bland hyllorna.


På mornarna när jag kliver upp känner jag varenda dag att fil med jordgubbssmak är det absolut värsta jag vet...   


Ägg är gott! Gillar ägg i alla former och modeller. Men grejen är att de ska tillagas och jag har ingen lust att koka ägg på mornarna. Ostmackor och sånt är inte bara att tänka på - jag äter praktiskt taget aldrig mackor om det inte är såna där baguetter fyllda med brieostar och ruccolasallad ni vet... Nybakade då naturligtvis, frasiga. Lite trixigt att få till på mornarna bara.


Barnen äter sina mackor, sina puffar och mjölk eller vad som nu finns hemma.


Naturligtvis inser jag, som den förnuftiga och insiktsfulla person jag nu inbillar mig att jag är, att det hela är en mental spärr som jag måste få upp bara. Att jag lagt mig till med rutiner under 20 år som gör att jag inte avsatt tid till varken frukostfixande eller ätande. Min hjärna är inte programmerad att äta innan klockan eftermiddag helt enkelt!


Nu ska jag försöka programmera om den tänkte jag. Frågan är bara hur man gör...?


Innebär detta att jag nu måste gå upp mitt i natten och koka ägg, baka frallor och grädda pancakes?


Hur gör alla människor som äter frukost men som inte vill äta fil och musli eller mackor?   


Ska fundera lite på detta under dagen och sen tror jag faktiskt att jag ska börja programmeringsarbetet. Ni som har tips och goda råd - lämna dem gärna i förslagslådan under "Kommentarer".

 
 
Ingen bild

Ina

15 juni 2010 10:19

Så sant så sant! =)

 
Ingen bild

Lissan

15 juni 2010 11:43

Herbalifes shake!! Full av nyttigheter, vitaminer och smaskens! Särskilt god om man mixar den med halvtinade bär. Finns i flera smaker! Kom o köp! :-)

 
Ingen bild

Carina

15 juni 2010 11:58

En eller två mackor på instrumentbrädan på väg till jobbet... : )Frukost intas oftast på E4 mellan Njurunda och Sundsvall

 
Ingen bild

Annakarinsol

15 juni 2010 15:58

Hmmm....känns detta igen? Känns detta igen? Hmmmm...
Du som är en så klok och förståndig kvinna får väl helt enkelt ta och göra en Annakarinsol!!!
Bli mamma till digsjälv för en stund och köra lite egenuppfostran ett slag så blir det säkert ordning med fru Digestive!

Puss på dig min sköna kaffeböna!:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards