Alla inlägg den 17 januari 2012

Av Sajberlena - 17 januari 2012 13:41

Jerringpriset gick till landets bästa ryttare. Med en förkrossande seger, enligt Johan Orrenius, Expressen.


Å så börjar det...


Tjafset om ridsporten. Å jag blir så trött...


"Det är ju hästen som är duktig". "Ridning är ingen sport". "Vem fan är Rolf-Göran Bengtsson???".


Tja. Uppenbarligen visste 44,6% av svenska folket som ringde in och röstade vem han var. 44,6%. Det är några stycken...


Jag är totalt ointresserad av sport. Jag vet knappast vem Zlatan är. Men jag vet att övervägande delen av svenska folket vet. Jag respekterar det. Bara för att jag inte förstår fotboll ger det mig inte rätt att håna varken sporten eller spelarna. Skulle heller aldrig drömma om att göra det! För jag inser ju att det är något stort att heta Marcus Hellner även om JAG inte ens har en susning om vem det är eller vilken sport han utövar. Annars hade han väl inte stått med på Jerringprislistan?


Vad vore en fotbollsspelare utan boll? En rallyförare utan bil? En skidåkare utan skidor? Detsamma som en ryttare utan häst - ingenting! Hur ofta får bilarna, bollarna, skidorna, golfklubborna, hockeyklubborna priset vid sådana här tillfällen? Nämen vad säger ni? Aldrig?? Det är ju för jävligt!! Jomen det måste det ju vara eftersom det är ett sabla liv för att det är ryttaren och inte hästen som fått gårdagens Jerringpris! Om det ska vara hästen som ska vinna priserna och inte ryttaren så är det också mekanikerna, serviceteamen och fotbollstillverkarna som ska ha priserna när andra idrottsgrenar vinner! Det är ju de som ger idrottsutövarna förutsättningarna!


Skillnaden, kan jag tycka, är att fotbollar, rallybilar och skidor går dit du säger att de ska gå om du tränat som du ska. Det handlar om din egen skicklighet att framföra döda ting.

För att få 600 kilo muskler med eget huvud och egen vilja att göra som du vill krävs det lite mer. Det handlar inte bara om att träna upp en egen förmåga och skicklighet utan att även träna upp de här 600 kilonas förmåga och skicklighet. För att inte tala om samspelet, förtroendet och teamworket. Annars har du inte en chans.


Hela resonemanget blir så barnsligt så det tog emot att sänka sig till en nivå där jag bara kunde ta upp det!


Så lägg ner skitsnacket nu och gläds åt att en otroligt duktig EM-guldmedaljör vunnit Jerringpris. Sluta gnäll för att det är inom en sport du inte gillar, kan och vet något om! Ta det hela som en hint om att det kanske finns något du borde lära dig mer om istället... 


För övrigt är jag sjuk idag med halsflussindikationer. Det är väldigt synd om mig...   

Ovido - Quiz & Flashcards