Alla inlägg den 5 december 2010

Av Sajberlena - 5 december 2010 17:35

Få se här nu...


Problem 1: Jag har en bil som bara kan köras i dagsljus.

Problem 2: Det blir mörkt redan klockan tre. Typ.

Problem 3: Imorgon måste en son till Kalmar lasarett, båda vi föräldrar måste egentligen jobba, båda jobbar sju mil från Kalmar i motsatt riktning. Vi kan inte samåka till jobbet eftersom vi måste på olika håll. Jag kan inte åka till Kalmar för att sedan åka och jobba - jag måste ju hem innan det blir mörkt.

Problem 4: på tisdag kan vi samåka till jobbet och hem. Inga problem att lösa, vilket i sig är ett problem eftersom vi förmodligen kommer få abstinens. 

Problem 5: på onsdag är det firmafest i stan. På onsdag ska min bil lämnas på verkstad i stan. På onsdag måste "någon" köra hem och elda på eftermiddagen, föroppningsvis hämta hem min färdiga bil, båda måste jobba och en måste hämta upp den andre till firmafesten. Hur löser vi detta?

Problem 6: på torsdag fyller "någon" år, "någon" ska åka och simma och "någon" ska ha fikagäster hemma - samtidigt.


Mina förslag på lösningar är följande:


1: Okej, kör bara i dagsljus då.

2: Se till att vara hemma och bilen parkerad runt tre varje dag. Att jag jobbar till klockan fyra har jag inte löst än...

3: Maken åker till jobbet med sin bil. Jag tar min och kör son till Kalmar lasarett. Jag åker direkt därifrån, 7 mil åt andra hållet, plockar ihop min arbetsplats och släpar med den hem innan klockan tre.

4: Vi åker tillsammans till jobbet och låssas som om det är ett problem och kan säkert köra i en snövall eller något för att få allvarliga bekymmer att hitta lösning till.

5a: Maken kör sin bil till jobbet, jag kör en timme senare och till verkstaden, ringer maken som hämtar mig och så kör vi tillbaka honom till hans jobb. Sen tar jag hans bil, kör och jobbar. Åker hem runt klockan ett, eldar, gör mig iordning, väntar in svärfar som ska vara barnvakt. Kör tillbaka till stan, åker in och betalar min bil och hämtar nyckeln (förutsatt att den är klar). Hämtar upp maken på hans jobb och åker på julfest.

5b: Maken kör sin bil till jobbet, jag kör en timme senare och till verkstaden, ringer maken som hämtar mig och så kör vi tillbaka till hans jobb. Sen tar jag hans bil, kör och jobbar. Åker hem runt klockan ett, eldar, gör mig iordning, väntar in svärfar som ska vara barnvakt. Kör tillbaka till stan, hämtar maken på hans jobb och åker på julfest. Är bilen inte klar övergår vi till ytterligare ett problem nämligen att torsdagen blir en dag då min bil eventuellt ska hämtas på verkstaden och jag vet inte hur jag ska ta mig till eller ifrån verkstaden.


6: "Någon" får hoppa över simningen, bjuda på kaffe och umgås med folk. Om jag har lyckats få hem min bil alltså. Och hunnit skaffa något att fika på. Vilket i sin tur kräver en bil.


Någon som har några andra och bättre förslag?

Av Sajberlena - 5 december 2010 11:59

Hm, idag har jag ju bara ätit hotellfrukost än så länge.


Miniscones, kaffe, juice...


Men jag kan berätta vad jag åt igår istället!


Igår åt jag julbord på Stufvenäs Gästgiveri! Å då pratar vi förmodligen bästa julbordet i södra delen av landet. Intaget i en av de förmodligen mysigaste miljöerna också. Kolla själva!


Så idag blir det nog inte så mycket mat, för jag är egentligen fortfarande mätt!


Personligen älskar jag julbord, buffeer och smörgåsbord. Jag gillar konceptet "ät vad du vill ha och du - det är okej att hoppa över potatisen och grönsakerna om du vill".


Däremot kan jag aldrig låta bli att förundras över det enorma överflöd med mat som finns och känna ett sting av humanitärt dåligt samvete över världens orättvisor när jag går min tredje runda och öser upp den ljuvligaste kanelsmakande pannacotta jag någonsin ätit. Egentligen är det ju sjukt. Sjukt men gott!


Inte så att maten fastnar i halsen, men medvetenheten finns där. Ödmjuk tacksamhet över att få leva som vi gör och äta det vi äter. Mer mat än vad vi både behöver och kan äta. Hur otroligt bra vi har det.


Idag känner jag mig som en välgödd Barbamamma. Inget gott som inte har något ont med sig!


På onsdag är det julbord igen. Det få nog bli några dagars naturdiet om jag ska slippa bounca runt som en badboll lagom till julafton!   





Ovido - Quiz & Flashcards