Alla inlägg den 7 december 2010

Av Sajberlena - 7 december 2010 18:45

Har nu landat efter mobilskojeriet och med egna ögon sett internetfakturan om 399 kronor och bestämmer mig därför att arkivera ärendet.


Dagen för övrigt har förflutit i lugnets tecken. Lillfisen ligger nedbäddad på soffan med feber, halsont och allmänt sjuktillstånd och jag har suttit i soffan bredvid och glott på Cartoon Network. När jag inte har eldat, pratat i telefon eller bakat pepparkakor alltså.


Fick upp sjuklingen så pass länge att han orkade trycka ut sju pepparkakor ur degen innan han fick gå och lägga sig igen. Stackarn...


Dessutom ringde jag maken för att han skulle inhandla saffran och kesella för jag kände för att göra nya Lussekatter (de gamla har på något skumt sätt tagit slut), men känslan gick över så nu får vi se hur det blir.


Beklagar - roligare än så vart inte dagen. Mest beroende på den lille sjuke då alltså.


Har ni drabbats av försäljare som ringer er på mobilen förresten? Det har jag!

Är det något jag ogillar mer än försäljare på hemtelefon och chattsupporter utan möjlighet till personlig kontakt så är det försäljare som ringer mig på mobilen!


Det ringer ett företag som vill diskutera mitt oranga kuvert, pensionstjafset! På min mobil.


Få se här nu...


Mobiltelefonen har ju ännu inte blivit en naturlig del av mitt liv. Det är fortfarande något som jag betraktar som en lyxpryl som jag egentligen inte behöver men som är bra att ha ifall något skulle hända. Jag använder aldrig min mobil till "normala" samtal utan endast när saker absolut inte kan vänta. (För 15 år sedan kunde ju de här sakerna vänta utan problem, men plötsligt är det tydligen omöjligt. För alla utom mig?) Måhända är jag väldigt märklig men that´s me.


Jag har Nixat vår vanliga telefon för all typ av försäljning.


Då ringer de på min mobil! Och vill diskutera mitt pensionssparande. När jag står i kassakön på Citygross, kryper fram genom snötäckta landskap, sitter på jobbet eller hämtar barn på fritids?! Hallå?


Första gången de ringde informerade jag dem vänligt men bestämt om att jag inte hade för avsikt att någonsin diskutera mitt pensionssparande på mobilen, tack å hej.


Andra gången blev jag smått förbannad och bad dem ovänligt och bestämt att ge f-n i att ringa min mobil!!


Tredje gången blev jag skitarg och sa att det var väl själva den va det va svårt att fatta - RING INTE HIT! Om ni så vore det bästa företaget på jorden att förvalta min pension skulle jag ALDRIG anlita er eftersom ni inte verkar förstå enkel svenska; RING INTE HIT!


Fjärde och femte gången har jag bara tryckt bort dem när de ringer och om någon händelsevis skulle googla eller på annat sätt söka detta företag hoppas jag de hamnar här;


PROGNOSIA! FAR ÅT... VARMARE BREDDGRADER OCH GLÖM ATT NI NÅGONSIN SKULLE FÅ ÄRAN ATT ENS TÄNKA PÅ MITT ORANGEFÄRGADE KUVERT! Fattar man inte vad ett NEJ betyder så betvivlar jag att man är kompetent nog att förvalta ens lillfisens veckopeng!


Annars har dagen som sagt varit hur lugn som helst...   

Av Sajberlena - 7 december 2010 10:03

Känner att jag nog måste dela upp den här rubriken i två-tre delar, annars blir inlägget så långt så det blir oläsligt.


Mellansonen kom i söndags och var lite upprörd. Han hade kollat sitt saldo på mobilen som plötsligt var uppe i 700 spänn. Upprörda föräldrar, diskussioner om det där med att det är otillåtet att i dysfunktionella familjen surfa med mobilen och yadayadayada.


Sonen hävdar att han "bara" laddat ner gratisdemos från nätet, samma som hans kompis för vilken det inte kostat en krona extra. Argument som "fatta att gratis existerar inte" och "lyssna på oss för en gångs skull" flög runt i rummet.


Igår eftermiddag satt jag på jobbet och skrev ut fakturor när sonen plötsligt SMS:ade att saldot var uppe på... två...tusen...kronor... Jag fick spader, skrek i ett SMS att "STÄNG AAAAAAAV TELEFOOOONEN" samtidigt som jag försökte hitta någon form av kundsupport på Halebops hemsida.   


Hittade en efter mycket om och men och blev inte jätteglad när det visar sig att man inte kan kommunicera på annat vis än genom en jävla chatt! Det är värre än telefonförsäljare i mitt tycke!


Chattade iväg ett SOS- meddelande som inleddes med HJÄLP och avslutades med VAD HÄNDER? och inväntade svar. Och väntade. Och väntade.


Till slut kom det, och svaret blev att "vi kan inte se vad som hänt förrän fakturan skickas ut". Va???? Ska inte fördjupa mig i detaljer men supporten fick på mina order spärra mobilen och sen skulle jag återkomma när fakturan anlänt på torsdag.


Väl hemma gick jag igenom sonens mobil, plockade bort varenda spel han laddat ner, stängde av alla uppdateringar, möjligheter till nätuppkoppling och i princip tömde hela telefonen. Sen stängdes den av för att få semester. Lång semester.


Kvällen ägnades åt att lugnt och sansat lägga upp straffarbetsåtgärder för sonen som på något sätt måste ta sitt ansvar för att han använt mobilen på nätet utan tillåtelse. Han köpte det utan protester och var oerhört samvetstyngd. Vi var mest uppgivna och försökte återigen förklara att vi faktiskt inte var totalt tappade bakom några vagnar utan begrep det där med mobilt internet bättre än han trodde och så vidare...   


Senare under kvällen gick jag in på Halebops hemsida igen för att kolla så allt var lugnt. Det var det inte.


Saldot var nu uppe i 2 800 kronor...


Kände att jag ville gråta - mobilen spärrad och avstängd, chattsupporten stängd och hela julbudgeten tickade iväg i rasande tempo.


Drog i alla fall iväg ett mail till supporten för att förhoppningsvis få svar direkt idag på morgonen.


Kunde inte sova, låg och maniskt kollade så att inget mer hände med mobilsaldot hela natten.


Fick svar idag!


"Vi har tyvärr haft ett fel vilket har gjort att man har blivit felaktigt debiterad för datatrafik. Vi har dock nu krediterad bort det beloppet som var på ca 2000 kr som du kan andas ut. :) Felet är nu åtgärdat.


Ha en trevlig dag och välkommen åter!
Hälsningar
Susanne
Halebop Support"


Vill någon vara snäll och ge mig en örfil och skicka mina stackars barn till ett bättre hem med snälla föräldrar?   


Ikväll får vi nog lägga upp straffarbetsåtgärder för idioter till föräldrar som alltid tror de vet och kan allt.... Men först ska sonen få tillbaka sin mobil. Ekande tom och innehållslös...   


Håhåjaja.

Ovido - Quiz & Flashcards