Alla inlägg den 31 maj 2011

Av Sajberlena - 31 maj 2011 10:00

En dag med sol och värme = sönderbrända axlar och stoppljus mitt i fejjan...


"Uuuuunderbara sommaaaaar" skriker alla människor genom kväljande grillos och humlesurr. Vad ÄR det med alla människor och grillning??? Jösses, det är värre än svininfluensapademi! Alla hälsar på samma sätt; "Vi måste träffas och grilla en kväll, det skulle vara SÅ roligt". Varför är det aldrig någon som vintertid hälsar med "Vi MÅSTE träffas och äta kalops en kväll!" Jo, förresten - JAG gör det! Jag som med min fäbless för grytor, miljoner levande ljus och höstmörkerkurande älskar att ha folk hemma vintertid.


Jag gillar också att gå ut utan att behöva klä på mig ytterkläder i en kvart innan jag kan kliva över tröskeln. Absolut.


Men det enda riktigt, RIKTIGT positiva med sommaren är att man utan vidare kan sitta i trädgårdsmöblerna och dricka rosévin mitt på dagen utan att be om ursäkt. Det ser lite fånigt ut om man gör det mitt i vintern på något vis... Fast man kan bara göra det fram till klockan fyra ungefär, sen kommer myggen och det är bara att trava in igen.


Annars vet jag inte hur det är med er, men för mig är sommaren mest solsveda, getingstick, flugor i maten, fästingar, svettiga nätter (och då menar jag inte på ett positivt sätt!) och en jäkla massa gräsklippning.


"Åååååh, sola och bada" skriker alla nu, "du har ju glömt sola och baaaada!!"


Nädå, jag har inte glömt... Jag minns mycket väl alla års våndor vid strandkanten när man ska tvinga sig ner i svinkallt vatten fullt av sjögräs... Ungar som skvätter, kvalmig solkräm, svettiga ostmackor ur kylväskor och sand i rumpan... Jag har inte glömt!


Inte heller har jag glömt bromsar, huggormar, konstiga flygfän med många fötter och antenner... "Drick inte saften, det är getingar i den".


Tvätthängandet då... Jösses, detta slääääpande in och ut på tvättkorgar bara för "det luuuuktar så goooott om tvätt som fått torka ute".  Jag ser bara en fördel - man sparar massor av el genom att slippa torktumlandet...


Skulle det sedan regna en dag så rasar hela världen ihop. "Ujujuuuuj va de reeegnar" gnäller alla då. "Vad ska vi göra nuuuu, vi som skulle till stranden" och så sitter man där, vid nåt köksbord och lyssnar på gnälliga ungar och suckande äkta män som inte kom ut på golfbanan.


Nä, jag ägnar sommaren åt att längta. Längta till oktober och november... Då är luften hög, himlen blå, äckliga djur har gått i dvala och man kan plöja genom lövhögarna i skogen. Då är jag ganska lycklig!   


Jag slipper tänka på "hårkur för solskadat hår", bikinimode som aldrig tycks anpassat för mig i alla fall, rakade ben och målade tånaglar.


Nu är jag bara svettig, solbränd och grinig. Sommaren har den effekten på mig.


Rannsaka er lite, alla sommarfans som bara lever tre månader om året... Är det verkligen så underbart som ni säger eller har ni bara inte förstått?   


Men ha en underbar dag vettja!   



Ovido - Quiz & Flashcards