Alla inlägg den 30 augusti 2011

Av Sajberlena - 30 augusti 2011 09:52

Våra största tidningar begränsar möjligheten till att kommentera artiklar anonymt.


Skitbra, tycker jag!


Jag har aldrig förstått varför man dristar sig till att spy galla över kreti och pleti om man inte vågar stå för vad man tycker?! Att kommentera öppet och ärligt tar inte bort möjligheten att spy, bara att göra det lite mer snyggt...


Själv har jag periodvis tyckt och tänkt en del, främst i våra lokaltidningar. Men jag tror aldrig jag har gjort det under pseudonymer som "Jag vet bäst" eller "Alla är idioter utom jag". Faktiskt inte under några andra fantasifulla signaturer heller...


Det anonyma debatterandet i pressen, vilken det än rör sig om, ter sig substanslös och meningslös i mina ögon. Det är så lätt att hata, kräkas över och idiotförklara andra människors åsikter om man kan gömma sig bakom ett IP-nummer. 


I vår lokalblaska blir det ibland så otroligt löjligt... En diskussion om föskolelokaler kan mycket väl låta ungefär såhär:


"Jag undrar varifrån man ska ta pengarna till det här bygget, det finns ju inga pengar att ta..." Undrande kommuninnevånare


"Du, Undrande kommuninnevånare, du verkar vara insatt och är förmodligen politiker. Antagligen är du runt 1,80, har skostorlek 43 och grått hår. Det låter så när du skriver. Du verkar i alla fall rösta på idioterna som styr kommunen, jag hatar dig, du är en idiot och kan dra något gammalt över dig. Hälsningar EnSomVet"


Ja, och då svarar ju Undrande kommuninnevånare att "Nä, kan du va själv! Jag hatar dig också!"


"Vaffan säger du, nu får du lägga ner dina påhopp, du är inte bättre själv!"


"Spegelstuds tillbaka alltid en gång mer än du kan säga!"


Kanske inte precis ordagrant, men kontentan liksom... Aja, ni hajar.


Vet ni vad det roliga är? Jag lever i en ganska liten kommun, och förmodligen - ren spekulation och gissning från min sida - står dessa två kombatanter sedan  med armarna om varandra, iklädda små hattar av papper och sjunger snapsvisor en lördagskväll i augusti... När snapsen är svald har de säkert givande diskussioner om "vilka jävla idioooooter som skriver kommentarer i lokalblaskan, hahahahhaaaaa".


Och ibland kan det vara bra på flera sätt att man skriver vem man är. Som avslutning kan jag citera en i kommunen mycket känd politiker som sitter på en ganska viktig position i vårt samhälle och som faktiskt vågade skriva sitt namn, jag har dock tagit bort det eftersom det saknar relevans i det här forumet.

Nota bene; jag delger inga personliga åsikter i frågan om han här gör rätt eller fel, om det är befogat eller ej - jag vill bara förmedla hans beundransvärda uttrycksförmåga och mustiga språkbruk;


"NN!
Nu får du sluta med dina förbannade påhopp på mej!!
Tar vi ett beslut enigt i nämnden så är alla delaktiga i beslutet.Sen måste du inse att hela kommunen ska leva! Om du jämför hur mkt som investerats i orten jömfört med övrig Bin-verksamhet i kommunen borde du tiga! För övrigt kommer jag inte kommentera frågor här i den sk "pissrännan" mer. Trevlig sommar mvh NN"


Jag tycker det är skönt att veta vilka kommunpolitiker som är lämpade att representera mig och i min kommun på ett proffessionellt, kompetent och tryggt vis... Hur det än är så ger ju icke-anonyma kommentarer våra politiker möjlighet att marknadsföra sig till nästa val!   





Ovido - Quiz & Flashcards