Alla inlägg den 22 mars 2012

Av Sajberlena - 22 mars 2012 19:05

Det här med vår och vackert väder är ju ett sabla gissel!


För idag har jag suttit hemma, inomhus, hela dagen och jobbat. Framåt en klockan tre var jag klar och tanken på att gå ut i solen och "göra nåt" slog mig sådär i förbifarten. Fåglar som kvittrar, sol som värmer, vinterstökig altan - det är inte okej att sitta inne då.


Men sen är det just det där... just det där att det är "inte okej" som får mitt ångestcentrum, precis nedanför revbenen men ovanför första bilringen på magen, att vakna till liv.


För jag orkar inte gå ut och vara vårligt engagerad! Jag har inte tillstymmelse till energi, så enkelt är det!


Alltså lägger jag mig i soffan med datorn balanserande på bilring ett och två och ser en jäääääääkla bra film (The Reader med bl a Kate Winslet) medan jag försöker ignorera ångesten över mitt tilltag.

Sen är klockan plötsligt kvällen och solen går ner och värmen försvinner och jag vaknar abrupt upp till en verklighet som innebär att en hel, härlig vårdag gått till spillo och ångestcentrat skriker och gapar som  värsta marskatten och jag blir nästan gråtfärdig över min bortslösade dag som gått och aldrig kommer åter!


Jag förbannar alla vackra carpe diem, lev i nuet och ta vara på stunden för de ger mig ÅNGEST!!! 


När maken kommer hem och undrar hur dagen varit rinner orden som en störtflod; "jag har jobbat och sen har jag inte gjort nånting för jag orkar inte och solen skiner och jag blir galen på sol som skiner och varför orkar jag inte och jag tror jag behöver semester och jag som skulle göra det å det men nu blev det kväll och jag hann inte" och han säger: "men det är väl lugnt! Du behöver inte gå ut bara för att solen skiner!" och så känns allt lite bättre.


"Vet du, jag tror jag behöver VILA ett par veckor" säger jag. "När allt jobb lugnat ner sig lite så behöver jag bara få vara..."


Och han säger att vi bara gör färdigt kontoret på övervåningen och att "resten av husrenovering och sånt skiter vi i till nästa år och så bara lever utan massa måsten ett år" och jag tänker att det var ju en vansinnig tur att jag gifte mig med just honom!   


Å nu är det mörkt ute så nu kan jag ligga på soffan utan dåligt samvete. I helgen ska jag göra klart det sista bokslutet (ligger bara typ sex veckor efter) och sen - sen börjar jag bli klar...!


Ångesten börjar ge sig...   


Av Sajberlena - 22 mars 2012 11:34

Jag har haft en guru på besök idag, en riktigt bra sådan. Han heter Warren och är rörmokare!  


Det talas om fyra element; jord, vatten, luft och eld.


Hos oss har vi flera element varav ett läcker en massa vatten. Det torde vara vattenelement då va? Det är i alla fall ett hål i elementet och under står en tom glassburk som vi tömmer med jämna mellanrum. Det är tydligen inte så bra, så han ska komma tillbaka och ta bort det elementet. En annan dag.


Sen har vi luft. Luft i systemet då alltså. Men nu är det lite mindre luft än innan och det är ju bra. Det var tydligen lite mindre luft än det skulle i vår röda grej som ska hålla trycket uppe, så han tänkte fylla på lite. "Har du en kompressor" frågade han och jag svarade glatt att nä, men vi har en högtryckstvätt, funkar det? Då skrattade han jättelänge och jättehögt och jag hoppas verkligen inte han tänker ta betalt för hela den skrattstunden! Hur det nu var så hade vi inte en sån som han behövde så han hämtade en cykelpump... Ujujujuuuuuj va han jobbade! Bra rörmokare!

Vi pratade väl inte så där jättemycket om eld, det var väl mer ett konstaterande att eldar gör man i pannan och tja... Det visste jag ju redan.

Vatten återkom vi till flera gånger - det rinner lite här och där och det ska det ju inte göra meeeeeen det är nog inte så farligt och det kan vara tills vi ska byta ut det och det och ändå ta bort den och den kranen och aaaaahhh, det är väl lugnt liksom.

Jord nämnde han inte alls. Det kommer väl den dagen vi blir så gamla att vi inte orkar lyfta upp vedklamparna i pannan och får börja fundera på jordvärme eller nåt.

Den dan den sorgen!

Idag har jag i alla fall lärt mig att vatten, luft och eld är bra grejer när de håller sig där de ska. När de försöker pysa utanför här och där eller gömma sig där de inte ska är de inte bra alls. Nu handlar det bara om att lära upp systemet också.


Ovido - Quiz & Flashcards