Alla inlägg den 24 mars 2012

Av Sajberlena - 24 mars 2012 21:14

Så sitter man då här, same procedure as every year...

Rosa axlar, sveda i nyllet och ont i hela kroppen.


Jahapp. Jag visste väl det! Våren innefattar inte bara att alla äckliga kryp vaknar till liv, det följer också med massa slit och släp i trädgård och eländes elände....

Räfsa fram blåsor i händerna, sticka sig på vassa pinnar, leta upp under lövhögar försvunna sekatörer och tugga grus. Bara för att nämna några av de överreklamerade uppgifter som alla vår-fans aldrig pratar om!

Visst visst - det är varmt och skönt. Solen skiner, fåglarna kvittrar, yadayadablahablaha.

Undrar vilken nytta jag har av det imorgon när jag inte kan stiga upp ur sängen för att a) klockan plötsligt är mitt på dagen fast den är mitt i natten och b) jag har ont i hela kroppen och kan inte röra mig. Nä, precis. Ingen alls!

Nu är jag randig av damm, svett och tårar, luktar armsvett och har jordiga fingeravtryck överallt. Var är "vårkänslan" i det? Inte minsta lilla spritt i min sargade lekamen, det kan jag garantera!

Den här perioden är hopplös! Det är för tidigt för att njuta vackra blommor, det är för kallt att sitta ute på kvällarna och det är tvära kast mellan sommarvärme och iskyla. Man får värmeslag på dagarna och köldskador på kvällarna.

Gjorde dessutom en häpnadsväckande upptäckt när jag kom ut i köket idag - där hänger en gardin med jultomtar på! Jag vet inte säkert men jag hoppas VERKLIGEN att den bara hängt sedan julen 2011 så den inte hänger kvar sedan ytterligare några jular tillbaka. Lite osäker där...

Fast å andra sidan ska väl julen vara till påska och DIT har vi ju inte hunnit än, så det är nog lugnt va?

Jag fräste lite om saken till maken idag och undrade varför han inte bytt köksgardin. "Vaddårå, vi har ju fortfarande adventslampor i vardagsrummet" sa han, syftandes på mina fina fönsterlampor jag köpte lagom till advent.

Måhända borde jag kanske börja vårstäda mig själv och försöka komma i fas med årstiderna åtminstone. Eventuellt kan jag få lättare att acceptera våren om jag inte lever kvar i advent när den kommer?

Ovido - Quiz & Flashcards