Alla inlägg den 17 april 2010

Av Sajberlena - 17 april 2010 13:42

Jag är ingen bullmamma, även om jag ibland önskade att jag var det. Köket och jag är liksom inget vidare aktivt team, även om vi umgås ganska mycket. Det är bara att acceptera: vissa sociala konstallationer kan funka även om de inte alltid levererar fysiska resultat. Exempelvis då köket och jag...


Visst lagar jag mat. Men då pratar vi mest om överlevnadsmat, inte något som bör betraktas som sinnesupplevelse. Visst händer det att jag bakar. Men mest för att jag ska få lussekatter som SMAKAR saffran och för att jag läst i någon bok att barn gillar att baka. Tyvärr har inte mina barn läst den boken, så när jag står där med armarna i degbunkar upp till armbågarna sjappar de för det mesta. "Ska ni inte baka mer nu då?" frågar jag. "Nääää, tråkigt" tycker barnen. Okej, okej...


Den här bristen på intresse för aktivt köksliv har gjort att jag inte alltid hänger med i matlagningsspråket. Jag klarar svenska och engelska men köksspråket har ett för mig så många obegripliga verb så jag hänger inte med helt enkelt. Vi har svårt att kommunicera, matlagningen och jag.


Bakade en s k "tårta med marängtäcke", eller som den också kallas; Brittatårta. I receptet stod det att när den var klar och hade svalnat skulle den delas på mitten. Okej, bra där! Jag tog fram kniven och började dela. På mitten. På längd-mitten. Skilja marängtäcket från sockerkaksbotten.


Det gick inte. Marängen gick i miljarder bitar, allt blev kladdigt och tårtan såg ut som en tågolycka. Så jag svor, la undan kniven och sen fick den ätas som den var. Jättebesviken, irriterad över idiotiska recept med jättesnygga bilder som inte är genomförbara.


Nu läste jag receptet igen och tittade lite noggrannare på bilden. Bilden där tårtan ÄR delad på mitten och fylld med massa fluffig grädde och hallon. Ser jättegott ut! Men... hur ser det ut egentligen... hm.


Tårtjäv... är delad på mitten. PÅ MITTEN mitten. Rakt av alltså. Inte på längdmitten.

Man delar den i två delar och lägger den ena halvan på den andra. Efter att man kluddat på all den där grädden och hallonen.


Man delar den inte i två delar på längden och försöker lyfta av ett något kladdigt, dåligt sammanhållet marängtäcke med måtten 35x40 cm. Det går nämligen inte. Alltså GÖR man inte det. Förutom jag då, som så envetet försöker naturligtvis.


När jag läser att man ska DELA på mitten och har en tårtkaka med två olika lager så förutsätter jag att man ska DELA den mellan dessa lager.


Jag behöver klara direktiv. Texter som säger; "när tårtan är klar och har svalnat ska den delas med en kniv rakt över mitten så den blir två likadana halvor bestående av ett lager sockerkaka och ett lager maräng. Sen kluddar man ut vispad grädde på marängen på den ena halvan, lägger den andra halvan ovanpå med sockerkaksbotten nedåt. Det är alltså sockerkaksbotten som skall ligga dikt an den vispade grädden som ligger på under lagret maräng som sitter FAST i det understa lagret sockerkaka. På så vis uppstår en tårta med sockerkaksbotten under maräng under grädde under sockerkaksbotten under maräng. Om inte Lena i Skruvemåla begriper detta finns färdiga tårtor att köpa på bageriet. Lycka till".


Språkförbistring, jag säger ju det!


Ska börja plugga spanska förresten, har jag sagt det? Una cerveza muy grande, por favor!

Ovido - Quiz & Flashcards