Direktlänk till inlägg 22 mars 2011

Sajberlenan som sålde sin Spykersaab

Av Sajberlena - 22 mars 2011 10:25

Jo, jag håller ju på med Munken som sålde sin Ferrari nu då.


Jag trodde jag hade läst den, men jag inser att jag faktiskt inte hade det! Däremot har jag läste massor OM den, men det är ju inte samma sak.


Nu har jag inte kommit så långt i boken, men jag fattar grejen - den har jag fattat och predikat om i många år. "Vi lever i ett hysteriskt konsumtionssamhälle där vi tror att lycka är prylar och ytlig finish. Medan vi jagar på allt vi kan för att uppnå den s k lyckan mår vi sämre och sämre men ser ändå inte sammanhanget..." Mhm, så brukar jag säga och lägga min mobiltelefon i en låda och tro att jag därmed eliminerat ett stressmoment i mitt liv. I teorin vet jag preciiiis hur man gör!


I mina djupa stunder tänker jag lite för mig själv, nickar instämmande åt mina egna tankar och konstaterar att jo, jag har så rätt så rätt. Livet måste vara mer än jobb, prylar och pengar. Absolut.


Sen reser jag mig, googlar lite nya inredningstips och nya kläder på nätet, irriterar mig på att jag inte har ett så fint kök som jag vill ha och att jag inte har råd att göra om min trädgård till en park.


Man ska inte önska mer än man kan få utan vara nöjd med det man har, var det någon som sa till mig.


Nä, sa jag, men å andra sidan måste man ju ha målsättningar och drömmar att jobba för, annars skulle mycket te sig meningslöst...?


"Lev utifrån dina drömmar och inte dina minnen" säger munken som sålde sin Ferrari.


Men... är det inte det vi gör?


Är det måhända våra drömmar vi borde förändra istället för vårt leverne?


Sammanfattning: Många av oss inser att det liv vi lever genererar psykisk ohälsa, sönderstressad tillvaro och drömmer om att förändra saken.


Drömmen är kanske inte så ofta att bli munk i en bergsby i Himalaya dock (även om det säkert förekommer).


Men för de flesta är drömmen att få komma till den punkt i livet där man upplever en inre tillfredsställelse. Där man kan säga; jag är nöjd!


Och sen då...?


Jag hade ett elände med min Spykersaab. Jag sålde det bekymret och köpte en Toyota. Min Toyota is fantastic! Den startar, den rullar, den funkar! Men... nog var det ganska spännande och oförutsägbart med Spykersaaben, eller hur? Såhär i efterhand alltså. Nog var det lite utmaning och mycket frustration - men ändå....


Jag ska plöja vidare i Ferrari-teorin. Måhända ändrar jag min uppfattning och kanske får jag svar på frågan "och sen då?"...





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards