Direktlänk till inlägg 28 mars 2012

Trendisch schmendisch och Converse

Av Sajberlena - 28 mars 2012 07:45

Var ju på shoppingrunda igår och diskuterade mina skobekymmer med innehavaren till Alvas Hus i Karlskrona. "När det nu är så modernt med "gammeldags" kläder, varför kan inte skonissarna följa med då? Varför finns det plötsligt inte ett enda par mormorskängor att köpa i hela landet???" tyckte jag.


Tjejerna i affären menade att jag kunde ha vilka skor jag ville, typ Converse. Converse???? "HAHA", skrattade jag. "Jag är för gammal för Converse!"


Men de påstod att det var jag inte alls och att ALLA kunde ha såna skor.


"Kan en medelålders tant ha Converse" frågade jag på FB.


"JA", sa alla vänner i ungefärligt samma åldersspann, plus minus några år upp och ner. "Naturligtvis!" Dessutom kom det fram att flera av dessa vänner ägde minst ett par själva! Wow, jag hade ingen aning...

Nä, jag har inga Converse av den enkla anledningen att mina söner har det. Och någonstans, i min ibland inskränkta värld, så finns det en gräns för vad som är okej och vad som är "patetisk medelålder som försöker se ut som tonåring". Ibland vet jag inte säkert var den gränsen går. Jag är ingen trendmedveten människa, jag kan inte mode. Jag har inga modemedvetna döttrar att rådfråga. Modemedvetenheten hos mina söner består av en som helt stirrar sig blind på märket - är det rätt är det okej. Han skulle förmodligen säga att "klart du kan ha Converse, bara det är ÄKTA!". Sen har jag en som inte ens vet om tröjan i garderoben är hans eller någon annans som råkat hamna där "men ligger den där är det väl min antar jag". Den yngste har bara två krav: "inget rosa eller rött".


"Man ska klä sig i det man vill" blev kontentan av min frågeställning. Självklart. Det har jag alltid gjort. Gärna lite udda, konstigt och eget. Och det är nog där problemet ligger.

Converse ÄR inte udda, konstigt och eget. Därför har de fallit bort av sig själva. Converse sitter på var och varannan fot och för mig har det varit en ungdomssko. Vanliga Converse är liksom inte jag...


Nu har jag hittat ett par - oäkta då, sorry Storsonen - med broderade blommor på som KAN vara jag. Faktum är att jag tror jag ska ge dem en chans. Min värld må vara liten, men den backar aldrig undan för att flytta gränserna! I små doser, naturligtvis, små doser. Annat är jag för gammal för.   

 
 
Catten

Catten

30 mars 2012 19:57

Jag har inte heller några Converse, inte för att jag tycker att jag är för gammal utan för att ALLA har det och jag vill inte vara som ALLA andra :) Dessutom ger de fruktansvärt dåligt stöd för foten och vristen. Ett par rejäla mormorskängor däremot.... jag hade ett par enormt snygga på 80-talet, undrar vart de har tagit vägen? *funderar*

http://catten.bloggplatsen.se

Sajberlena

1 april 2012 22:39

Men jag fattar inte - när det nu är så modernt med "vintage" varför hänger inte skotillverkarna MED?? Jag har ett par olika modeller mormorskängor men de börjar bli slitna, jag vill/behöver nya och det finns inte att köpa! Men för ett par år sedan, DÅ fanns det men då fanns det inte alls så mycket sådana kläder???!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards