Alla inlägg den 18 maj 2010

Av Sajberlena - 18 maj 2010 21:55

Vet inte vad det är för mumlande varelser egentligen, 13-åringar, men av erfarenhet har jag lärt mig att det är bara att låta dem vara som de är och älska dem gränslöst så blir det folk av dem också så småningom.   


Min alldeles egen 13-åring mumlar lite ibland och under senare tid har jag lyckats uppfatta ordet "skolshow" bland mummelorden. Orden har inte utvecklats vidare, men jag började ana ugglor i mossen när huset invaderades av likartade, mumlande 13- och 14-åringar i olika hårlängd och ögonfärg. Dessutom hade de alla gitarrer och elbaser eller andra nyttiga föremål inom den musikaliska genren med sig. De förpassade sig ut till "replokalen" och jag antar att de spelade på instrumenten... Då och då vill säga, annars åt de godis och spelade TV-spel.   


Detta fenomen upprepades gång på gång och för det mesta har egna sonens rum belamrats med luftmadrasser och sovsäckar och övernattande musiker - alla lika trevliga och goa.


Sista helgen har det tydligen varit väldigt aktuellt med musicerandet, för det har varit ungdomsgård här nästan hela helgen. Någonstans började jag misstänka att ordet "skolshow" innebar mer än mummel, så jag frågade.


Jodå, jätteshow med två föreställningar minsann, först för skolans övriga elever och sedan - för föräldrarna! "Jahaaaja", sa jag och försökte att inte låta alltför ovetande, "till skolavslutningen då"?

"*mummel mummel* Nä *mummel mummel* på tisdag..."


Öh...


Efter lite lirkande kom det fram att killarna övade till ett framträdande för 7:ans show och att numret skulle framföras idag tisdag. Aha, okej. Skulle vi vara med och titta på? Jorå. Om vi ville så visst...


Klart vi ville! Så vi var där, vi betalade 20 spänn för hela familjen och placerade oss i en fullsatt salong, fortfarande lite ovetande om vad vi egentligen skulle få se.


Fatta att vi satt i en och en halv timme och fick se hela åk 7 framföra värsta musikshowen!! Låten som repats här hemma sista tiden var bara EN av ett antal nummer som unge herr mummelson medverkade i - vi hade ingen aning om att han skulle vara med i flera.


Så jag har faktiskt haft en väldigt väldigt trevlig kväll, helt utan längre förvarning.


Wow. Ni äger ungdomar. Ni äger!   

Ovido - Quiz & Flashcards