Alla inlägg den 11 oktober 2011

Av Sajberlena - 11 oktober 2011 22:28

Japp, japp!


Efter fyra internetnedkopplingar, lika många uppstart och två timmars tryckande och klickande är nu registreringen av vår ekonomiska förening skickad!!


Tjoho – nu ska vi bara se så att vi får en mack också. Lite oklarheter som gjort entré såhär fem i tolv, men imorgon vet vi klara besked.


Från det ena till det andra;

För ganska länge sedan köpte jag en matta till vardagsrummet. En grön matta. Skitbra! Bara det att den var lite för liten. Mattor som är för små framför soffor ser jättedumt ut upptäckte jag. Stackars jag fick ut och börja leta efter en större matta… Men jag ville ha samma färg och det fanns ju naturligtvis inte.


Så jag har tjurat ett tag nu, glott snett på den lilla näsduken till matta och vägrat använda vardagsrummet.


Hur som helst – jag hittade nu då en matta som var lagom stor, fast en annan färg. Lila. Inte kan jag väl med aldrig så mycket tillkämpad entusiasm påstå att lila är någon favvofärg dårå, men ibland måste man ju tänka i nya banor. Gå outside the box. Se möjligheter man inte visste fanns. Leka wild´n crazy. Förändra sig. Ja, ni hör – jag har jobbat hårt på att övertyga mig själv.


Lila matta fick det bli och det blev bara så perfekt! Visserligen vart jag ju tvungen att justera även små detaljer såsom soffkuddar, gardiner och köpa nya ljuslyktor och lila blockljus också, men det är ju smällar man får ta.


Idag fixade jag till det och beskådade mitt verk. Bestämde mig för att faktiskt använda soffan en stund ikväll (efter matlagningen, städandet bakom garaget och allt annat som skulle göras först) och grotta ner mig i mina fina kuddar, tända de nya ljusen och slappa lite.


Det blev inte så. Det var nån jäkla idrottsgrej på TV och sofforna, kuddarna, ljusen och vardagsrummet var upptaget.


Nåja.


Jag fick iväg en firmaregistrering istället. Inget ont som inte har nåt gott med sig!

Av Sajberlena - 11 oktober 2011 09:36

...för det verkar så himla enkelt!


Gå in på verksamt.se och klicka in ditt företag och saken är klar. Typ.


Sedan utspelar sig följande, tysta dialog mellan min hjärna och min dator;


Men... Okej, du har klickat i att du vill starta en ekonomisk förening? Ah, men då måste vi ha med stadgarna och styrelseprotokollet också. Det kan du ladda ner via länken bolagsverket.se. Gå in där och hämta mallar, spara som PDF och skicka med!


Vaddå, vill du ändra i mallen för stadgar? Passar den inte riktigt? Nä, men gå in på den här länken och läs hur man gör! Nemas problemas. Vad? Undrar du hur stor den lagstadgad fondavsättning är? Jamen det hittar du på skatteverket.se. Vaddå, behöver du verkligen VETA vad som sägs i Lagen om ekonimisk förening bara för att starta en? Suck... Jaja, men googla dårå!


Nä, vi vägrar informera om huruvida en ekonomisk medlemsavgift är tvingad via lagen eller inte. Du får helt enkelt chansa! Eller... ring nån? Typ Skatteverket, Bolagsverket eller nåt... Nänä, naturligtvis kan du inte ringa klockan elva på kvällen, det fattar du väl själv! Du får helt enkelt vänta. Det är ju bara idioter som får för sig att registrera företag mitt i nätterna. Planta.


NATURLIGTVIS måste du ha personnummer på samtliga som ska ingå i styrelsen. Självklart. Hur tänker du egentligen? Trodde du att du skulle komma undan det mest elementära i hela Sverige? Vaddå "får inte tag på vederbörande för att få informationen?" Du verkar inte riktigt lämpad för att starta en kaffebryggare ens, än mindre ett företag alltså...


Nu har du förvisso registrerat företaget till hälften, men vi är snälla, vi sparar dina uppgifter till nästa gång du loggar in. Så du slipper börja från början liksom. VAR vi sparar dem? Hahaha, talar vi väl inte om för dig! Du får väl LETA lite!


Vad menar du med att du tycker det är dåligt att inte all information är samlad på ett ställe? GILLAR du inte att ha fjorton flikar öppna och läsa lite här och lite där? Hörrdudu - du ska vara jääävligt glad att vi ens lagt in länkar på våra sidor så du lätt kommer dit du vill. Duger inte det så skaffa papper och penna!


Japp! Skickar du registreringen i pappersformat kostar det dig 300 spänn extra att få ditt sketna bolag registrerat, men du tror väl inte Bolagsverket kan sitta och läsa dina kråkfötter GRATIS?


Moahahahahaaa - ger du upp nu? Går och lägger dig? Fast klockan bara är lite över midnatt? Shit - och du tror du ska driva en bensinmack... Ja, vaddå "lagt fyra timmar för en enkel registrering?"


Du - du har inte ens börjat! Vänta bara till Skatteverket börjar skicka dig massa papper - då kan vi snacka slöseri med tid.


Går du nu? Hallåååå - vänta! Du har inte stängt av mig!! Ska jag stå här hela natten? Nej, stäng inte locket bara sådär!! STÄNG INTE LOCKET!! Stäng inte locket... Shit vilken smäll... Undrar om hon är på dåligt humör eller nåt...





Ovido - Quiz & Flashcards