Direktlänk till inlägg 11 oktober 2011

Jag och min dator startar företag...

Av Sajberlena - 11 oktober 2011 09:36

...för det verkar så himla enkelt!


Gå in på verksamt.se och klicka in ditt företag och saken är klar. Typ.


Sedan utspelar sig följande, tysta dialog mellan min hjärna och min dator;


Men... Okej, du har klickat i att du vill starta en ekonomisk förening? Ah, men då måste vi ha med stadgarna och styrelseprotokollet också. Det kan du ladda ner via länken bolagsverket.se. Gå in där och hämta mallar, spara som PDF och skicka med!


Vaddå, vill du ändra i mallen för stadgar? Passar den inte riktigt? Nä, men gå in på den här länken och läs hur man gör! Nemas problemas. Vad? Undrar du hur stor den lagstadgad fondavsättning är? Jamen det hittar du på skatteverket.se. Vaddå, behöver du verkligen VETA vad som sägs i Lagen om ekonimisk förening bara för att starta en? Suck... Jaja, men googla dårå!


Nä, vi vägrar informera om huruvida en ekonomisk medlemsavgift är tvingad via lagen eller inte. Du får helt enkelt chansa! Eller... ring nån? Typ Skatteverket, Bolagsverket eller nåt... Nänä, naturligtvis kan du inte ringa klockan elva på kvällen, det fattar du väl själv! Du får helt enkelt vänta. Det är ju bara idioter som får för sig att registrera företag mitt i nätterna. Planta.


NATURLIGTVIS måste du ha personnummer på samtliga som ska ingå i styrelsen. Självklart. Hur tänker du egentligen? Trodde du att du skulle komma undan det mest elementära i hela Sverige? Vaddå "får inte tag på vederbörande för att få informationen?" Du verkar inte riktigt lämpad för att starta en kaffebryggare ens, än mindre ett företag alltså...


Nu har du förvisso registrerat företaget till hälften, men vi är snälla, vi sparar dina uppgifter till nästa gång du loggar in. Så du slipper börja från början liksom. VAR vi sparar dem? Hahaha, talar vi väl inte om för dig! Du får väl LETA lite!


Vad menar du med att du tycker det är dåligt att inte all information är samlad på ett ställe? GILLAR du inte att ha fjorton flikar öppna och läsa lite här och lite där? Hörrdudu - du ska vara jääävligt glad att vi ens lagt in länkar på våra sidor så du lätt kommer dit du vill. Duger inte det så skaffa papper och penna!


Japp! Skickar du registreringen i pappersformat kostar det dig 300 spänn extra att få ditt sketna bolag registrerat, men du tror väl inte Bolagsverket kan sitta och läsa dina kråkfötter GRATIS?


Moahahahahaaa - ger du upp nu? Går och lägger dig? Fast klockan bara är lite över midnatt? Shit - och du tror du ska driva en bensinmack... Ja, vaddå "lagt fyra timmar för en enkel registrering?"


Du - du har inte ens börjat! Vänta bara till Skatteverket börjar skicka dig massa papper - då kan vi snacka slöseri med tid.


Går du nu? Hallåååå - vänta! Du har inte stängt av mig!! Ska jag stå här hela natten? Nej, stäng inte locket bara sådär!! STÄNG INTE LOCKET!! Stäng inte locket... Shit vilken smäll... Undrar om hon är på dåligt humör eller nåt...





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards