Direktlänk till inlägg 25 oktober 2011

Scrub in Dr VVS, scrub in

Av Sajberlena - 25 oktober 2011 06:58

Jag har nu ägnat några timmar åt Greys Anatomy då... Mest sömnlös nattetid men även ett par kvällar med en illvillig rygg vilande i soffan och en värmande dator på magen.


Sen vet jag inte om det är det ihärdiga tittandet som gjort att jag plötsligt fått upp ögonen och insett att hela min tillvaro förvandlats till Greys Anatomy. Jag inte bara tittar på det - jag lever det!


I ett och ett halvt år har vi haft problem med värmesystemet. Det tar in luft. Det låter som en trasig Spykersaab. Det bubblar, visslar, tjuter och vi har gjort ALLT vi kunnat. Vi har ringt rörmokare som aldrig kommer, vi har skruvat isär, skruvat ihop, bankat och bultat, stått och glott på varandra med varsin rörtång i nävarna - ingenting har hjälpt. Vi har telefonledes och internetledes kontaktat, frågat, läst och informerat oss. Fått tips, råd och ideer.


Nu fick vi tag på en rörmokare som kunde komma. Han var t o m här FÖRE utsatt tid! Jag fick hålla mig i dörrposten för att inte falla honom om halsen, gå ner på knä och börja gråta.


Dr VVS lyssnade på våra bekymmer - vilka tog ett tag att berätta för det var några stycken - med en rynka mellan ögonbrynen. Han nickade, hummade, kliade sig lite i huvudet och drog ett djupt andetag. HADE det nu varit Greys Anatomy på riktigt så hade han tittat på oss och med en passionerad läkarblick sagt; "Scrub in interns, scrub in..."


Sen gick han ner i källaren, gjorde en hastig överblick över läget (läs rören, tankarna, vedpannan, mätarna, pumparna och dammet), lade sin stadiga rörmokarhand på ett rör och sa "Kranen till blodomloppet är inte stängd, hjärtat får för mycket blod och då får kroppen för mycket syre. Vi måste operera, det är en enkel operation men alla operationer är riskfyllda".


Ja, alltså, han hade sagt så om vi nu verkligen VARIT i Greys Anatomy, men om vi översätter det hela till rörmokarspråk så sa han; "Men vaffan, påfyllnadskranen är ju inte stängd, det är väl klart ni får in syre i vattnet för den står ju och rinner hela tiden! Vi byter den. Rörtång, syster" Eller nä, det sista sa han inte...


Maken och jag lät våra blickar mötas över munskydden medan vi, fulla av beundran över rörmokarens skicklighet, avundades hans talanger. Eller nä, vi hade inga munskydd... Men vi beundrade!


Sen var operationen inte lika... vad ska jag säga... elegant? som i verkliga Greys Anatomy, den var... vattnigare. Skitigare.


Det tog en halvtimme. Ett och ett halvt års elände och han fixade det på en sketen halvtimme...


Sen fick kirurgen... f´låt, rörmokaren kaffe, hunden bet honom i foten och livet blev som nytt.


Dr Johansson. Bergdala Anatomy... f´låt, Bergdala VVS. We are soooo greatful. You saved our lives!





 
 
Catten

Catten

26 oktober 2011 19:46

Jag har sett ett halv avsnitt av Cityakuten, och så fort jag slog på tv:n fick någon armen avklippt av stjärtrotorbladen (så heter de säkert inte men det verkar logiskt att kalla dem för det)och det blev ERROR meddetsamma...jag är för blödig för sådant! När barnen var små och blodvite uppstod skickade jag grymt och brutalt in dem på toa för att skölja av sig allt blod medan jag ringde till någon - vem som helst, farfar, grannen, kassörskan på Ica - som kunde komma och titta på såret....

Men jag är SÅ glad att ni hittade en VVS:are som kunde fixa era problem! :)

http://catten.bloggplatsen.se

Sajberlena

27 oktober 2011 11:00

Ah - stjärtrotorblad... Rena skräckfilmen... I Greys Anatomy är det mycket öppna bröstkorgar, blodiga handskar och kretande i hjärnor och sånt. Det värsta är ljuden! Det liksom... smackar och plaskar... *ryyys*

Men jag härdar ut! Jag är tuff! Jag är inte känslig... så mycket känslig... (läs; jag ligger och tittar för säkerhets skull, så jag slipper slå mig om jag tuppar av).
När det gäller barnen har jag löst det hela med ett enkelt förbud; "ni slår er inte så det blöder, det är förbjudet".

Bortsett från ett par uppkäftiga trotsningar så har det - peppar peppar - funkat ganska bra ;)

Jag är också glad för vår VVS:are! Och maken är glad, och barnen! Hunden var inte lika glad och det var ju tur att han redan fixat problemet... risken är att han inte vill komma tillbaka! ;DDD

 
Ingen bild

Annakarinsol

26 oktober 2011 21:35

Hur du än gör så blir det vad du gör det till. Min allra bästaste finaste Lena och ordfabulörska! Ska bli så trevligt att få umgås med dig på fredag! Kram

Sajberlena

27 oktober 2011 10:51

Jaaaaa, det ska det! :D

Inför operation fredagsumgänge; har vi någon diagnos beträffande väderprognosen syster? Läget är allvarligt men tycks stabilt - symtomen pekar på risk för vätskeansamling dock.

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards