Direktlänk till inlägg 28 mars 2012

Den nya svordomen - bekräftelsebehov

Av Sajberlena - 28 mars 2012 19:23

Läste precis ett inlägg på underbaraclaras.com om det här med bloggande. En man har sagt till henne att  "bloggare har ett abnormt behov av bekräftelse".


Å då blir jag så trött... Jag menar, har inte ALLA människor behov av bekräftelse? Sedan när blev ett bekräftelsebehov en svordom? Måste något så självklart som att alla behöver bekräftelse vara något fult?

Oavsett yrke, ålder, skrå eller kön behöver vi bekräftelse. Den som säger annat tror jag inte en sekund på! 

Sen väljer vissa att söka den på lite bredare front. Jag tänker på människor som delar med sig av sina färdigheter till alla; konstnärer, författare, musiker, skådespelare... Måhända väljer man ett sådant yrke för att man faktiskt inte skäms för sina behov av en dunk i ryggen och uppmuntrande ord. En del människor väljer yrken där de hela tiden ger av sig själva och VEM, undrar jag, VEM vill gå genom hela livet utan att göra någon form av avtryck hos andra? Nej, behovet kanske inte finns utanför familj eller kollegor - men det finns.


Vi som då väljer att vända ut och in på oss själva öppet och officiellt är säkerligen mer behövande än andra. Vad är problemet med det?


Naturligtvis har jag ett bekräftelsebehov, annars hade jag aldrig bjudit på mig själv i något sammanhang. För det är inte mycket som gör mig gladare och lyfter mig mer än när ni säger att ni gillar det jag skriver, skrattar med mig i min vardag och bekräftar min existens. Och jag behöver det! Jag behöver höra att jag finns, att jag spelar roll och att jag betyder. Å jag skäms inte en sekund över det, tvärtom.


Medelålders män som uttrycker sig på det viset har också bekräftelsebehov. Annars hade han suttit i ett hörn och hållt klaffen.


När barnen är små betonas vikten av att ge dem uppmuntran och bekräftelse från dag ett tills... ja, tills när då? För vi föräldar bekräftar, älskar och uppmuntrar - men plötsligt inser de att deras behov är något fult? Vissa barn växer upp UTAN att få de här behoven tillgodosedda - men försöker de ta igen det som vuxna är det fult? Det är tydligen okej så länge det hålls inom den rätta ramen, men inte utanför? Som att säga; det är okej att du äter mat hemma för du BEHÖVER ju mat, men vad du gör - ät inte ute!! Gå inte ut på en restaurang och visa omvärlden att du behöver mat! Smyg, låssas och om någon frågar så säg att du inte vill ha för du har redan ätit!


No wäj Josäj!


Mer bekräftelse åt folket och låt folket söka sig den där de vill!



 
 
Catten

Catten

30 mars 2012 19:51

Och medelålders män har ibland ett alldeles för stort behov av att använda härskartekniker mot kvinnor och häver därmed ur sig sådana kommentarer :(

http://catten.bloggplatsen.se

Sajberlena

1 april 2012 22:36

Jaaaa, och de gör sig själva så otroligt korkade och dryga så om de bara VISSTE hur korkade de framstår så skulle de även för den skull sätta sig i en skamvrå och hålla klaffen. For ever! Men det fattar de alltsom oftast inte...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards