Direktlänk till inlägg 19 augusti 2010

Att underlätta sin vardagstristess

Av Sajberlena - 19 augusti 2010 22:55

Jag är så fruktansvärt less på middagsmat! Att planera, handla och laga mat varenda dag gör mig nästan deprimerad - det är så vaaaansiiiinnigt trist!


Därför blir det samma mat hela tiden. Automatiskt vispar jag ihop nåt, slänger fram tallrikar och när vi sätter oss vid bordet och jag upptäcker att det är spagetti och köttfärssås nu igen vill jag lägga huvudet i tallriken och hålla andan till jag dör.


Så. Jävla. Tråkigt.   


Igår lagade jag så äcklig mat så jag knappt kunde äta den själv - färdig, fryst Kebabkött och pommes. Kebabköttet råkade glömmas i stekpannan så när alla satte sig blev jag ett tag lite uppåt - hade jag stekt fläsk som är så gott? Nä, det hade jag ju inte... Det smakade fullständigt vidrigt.


Efter den middagen satte jag mig vid datorn och gick in på icas hemsida. Där fanns då färdiga middagsförslag med maträtter som jag inte ens visste fanns. Med några klick kunde jag fixa till en egen lista och klick klick så hade jag skrivit ut en låååång inköpslista i storlek A4 också! Wow!! Nu jäklar - nu kör vi på nya maträtter här family!


Jag slutade en timme tidigare för att åka och införskaffa förnödenheterna. Oooo, roligt för en gångs skull! Det var ändå inga konstiga grejer, det var typ falukorv och kyckling och sånt. Men ändå!   


Svek mitt Citygross och anlände till Maxi. Vet inte varför, de har samma varor på Citygross men ah - det blev bara så. Högg en kundvagn, tog min scanner, fram med utskrivna listan och satte fart.


Få se nu då:

500 gram kålrötter.

1 kg kyckling.

1 liter mjölk.

2 purjolökar.

1 burk creme fraiche.

Pasta.

Tomater.

Mango Chutney.


Listan var som sagt väldigt lång men jag tror inte jag behöver skriva mer än så för att ni ser det jag också upptäckte? Precis.


Kålrötter i grönsaksdisken.

Kycklingen typ en kilometer bort.

Mjölk två kilometer bort.

Tillbaka till grönsaksdisken - purjolök.

Pasta - andra änden av stan.

Åter till grönsaksdisken för tomater.

Och var i helvete hittar man Mango Chutney på Maxi?????????


Jag var i affären tjugo minuter i tre. Kvart i fyra gav jag upp, då började ögonen rulla i skallen och jag hade säkert ägnat en kvart åt att leta efter min kundvagn som jag så ordentligt parkerat för att slippa dra runt medan jag sprang fram och tillbaka och tillbaka en gång till. Därtill rasade mina snyggt staplade kassar flera gånger och varför gör man inte kundvagnar som är anpassade för självscanning där kassarna får plats?     


Väl framme i betalterminalen var de upptagna så jag gick fram till manuella utcheckningen. "Har det gått bra" kvittrade kassörskan och jag kunde bara nicka utmattat. Hade det blivit avstämning av det varuberg jag hade lyckats bygga med tungan i mungipan hade hon fått scannern i huvudet tror jag, men det blev det inte.


Vad det blev till middag? Köttfärsgulasch. Barnen tyckte det var äckligt.   




 
 
Natalina

Natalina

20 augusti 2010 00:25

känner verkligen igen mig när du skriver om maten, jag vet aldrig vad jag ska hitta på för mat & jag tycker allt är tråkigt :(

http://natalina.bloggplatsen.se

 
F

F

20 augusti 2010 07:20

hoppas maken bjuder dig på mat ibland, annars får jag ta och laga en trerätters åt dig!

http://dagligdags.blogg.se

 
Ingen bild

Carina P

20 augusti 2010 08:19

hahahahah, vilka otacksamma barn: )

 
riesling

riesling

20 augusti 2010 10:28

jag känner igen mig, Sajberlena, jag känner igen mig ...

http://riesling.bloggplatsen.se

 
Alexandra

Alexandra

20 augusti 2010 14:51

det är ju kul att handla mat och laga mat! :) fast jag är dock inte förälder som måste göra mat åt sina barn. haha! härlig blogg iallafall :)

http://tjalex.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Annakarinsol

20 augusti 2010 16:29

Du som är en klurig kvinna får helt enkelt skriva handlarlista utefter hur varorna står från ingången fram till kassan...Jag behöver därmed heller inte påminna om de varor som hamnar längst ner på listan!;)
Lycka till!

Sajberlena

20 augusti 2010 18:02

Vet du, jag funderar allvarligt på att skriva en lista på fel håll. Det torde ju ge den omväxling och förnyelse som jag så väl behöver! Dessutom kunde det, i rent vetenskapligt syfte, vara kul att se alla irriterade människor som blir galna för att man går åt fel håll... Mhm, tror jag ska prova det!;D

 
Ingen bild

Annakarinsol

22 augusti 2010 19:05

Lena Persson I LÖÖÖV JO!
/Peps

Sajberlena

22 augusti 2010 21:30

Lööööv jo to!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards