Alla inlägg den 21 mars 2010

Av Sajberlena - 21 mars 2010 16:17

Precis hemkommen från en liten familjeutflykt till Kaskad i Tingsryd, en helt okej badinrättning för en sjuåring med storebror som badsällskap. Storebrodern kan måhända tycka att det inte är klass A precis, men offrar sig som den snälle broder han nu är.


Maken och jag satt och tittade på och drack kaffe! Återigen en fördel med lite äldre barn - man behöver inte bada längre om man inte vill!   


På vägen hem började jag återigen fundera över varför i jösse namn man inte kan hänga upp duschdraperier eller montera någon form av enskilda duschar i alla miljoner offentliga duschutrymmen i det här landet? Det är något som jag funderat över i ganska många år...


Ingen människa skulle få för sig att gå på toaletten utan stängd dörr bara för att man bevistar en offentlig bad-, idrotts- eller anläggning av annan modell, men plötsligt är det inget snack alls - alla ska klä av sig och duscha i grupp. Varför då? Varför måste jag tvingas klä av mig naken och duscha ihop med 10-12 andra nakna, vilt främmande människor när jag inte ens duschar ihop med folk jag faktiskt känner? Och detta under beskådande av ytterligare lika många som står i kö och väntar på att få en ledig dusch.


Man pratar om "naturlighet" och "alla är vi lika". Skitsnack säger jag. Hade det varit naturligt att larva runt i pure nudity så hade baddräkterna avskaffats för länge sedan. Då hade nudistbad inte behövts märkas ut eller tillåtits bara på speciella platser. Det är mer naturligt att människor går på toaletten, men som sagt - där finns det både dörrar och lås! Tack och lov.


Jag är egentligen inte pryd av mig. Jag skäms inte över min kropp, mitt utseende eller mina valkar - jag har passerat den biten. Då händer det nog mer att jag skäms mer för min insida än min utsida ibland... Men det innebär inte att jag känner mig bekväm med att exponera den tillsammans med 30 andra nakna människor bara för att det är kvinnor. Jag vet att det finns människor som inte besöker dessa i övrigt utmärkta ställen just på grund av tvånget att behöva duscha tillsammans i offentligheten. 


Nej, fram för offentliga duschar med möjlighet till avskärmning!! Duschdraperier kan införskaffas för en spottstyver, häng upp dem! Eller ta minsta, lilla campingplats utan en enda liten stjärnstatus - t o m där har man små, enkla, låsbara bås och får duscha ifred! Åtminstone de jag bevistat under mina 27 år som campingentusiast...


Jag klär av mig naken - men vem som skall närvara då vill jag bestämma själv.    

Ovido - Quiz & Flashcards