Alla inlägg den 15 mars 2010

Av Sajberlena - 15 mars 2010 18:53

...när man kan ägna tiden åt att släpa matkassar, rensa kylskåp och detta samtidigt som man försöker övertyga små barn om att de inte kommer dö för att de måste vänta 20 minuter på maten?


Här snackar vi träning av både biceps och koordinationsförmåga på hög nivå!


Maken brukar få med sig två, i bästa fall tre kassar hem. Jag fattar uppriktigt sagt inte hur han bär sig åt... När jag handlar tarvas fem kassar samt en nyinköpt tvättkorg för att allt ska bäras in!

God I´m good at shopping!   


  


Har ju glömt att visa upp vår kycklinglårshund kom jag på! Här kommer hon, Chickenbitch Kessie!


  


Hon läker bra tror jag - idag har hon glömt bort sig flera gånger och satt ner baktassen. Hopp om livet med andra ord!

Såret är jättesnyggt så jag har t o m låtit henne vara utan tratten ikväll och hon verkar inte vara lika benägen att fnatta på benet som hon gjort innan.


Måste delge er det här underbart sköna beviset på att det inte bara är jag som är förvirrad lite nu och då... Med tanke på det röda krysset och att plastkvarnen stod 10 meter längre bort tror jag vi är flera!     


  


Nähä, nu är det fikatajm här! Liten son har klart och tydligt deklarerat att han har namnsdag idag, detta ställer krav. Visserligen firar vi inte namnsdagar, men eftersom jag ändå råkade få med mig en påse bullar hem från affären (nej, det stod inte på listan, den hoppade ur frysdisken och landade i kundvagnen ändå) så kan vi väl göra ett undantag...   


Återviderci!






Av Sajberlena - 15 mars 2010 12:57

Pratade med en gammal vän idag! Vi var jättenära för några år sedan när vi bodde i samma stad, sen flyttades det till olika håll och livet fick andra måsten. Nu var det nog typ fyra år sedan sist tror jag...


Ibland kan det kännas lite jobbigt att återuppta kontakt med gamla vänner. Det har hänt en massa, man har inte koll och det är så mycket catching up att göra. Dessutom vet man inte om man fortfarande är väldigt nära vänner, man kan ha vuxit ifrån varandra... Därför tänker man på vännen ibland men drar sig för att ringa, tiden går och ju längre den går desto svårare blir det. Till slut rinner det ut i sanden.


Men idag var det roligt med just den här vännen! Jag kände direkt att jag ville ha en längre sittning öga mot öga och ta igen massor av tappad tid.


Hon ska komma och hälsa på snart. Jag ser fram emot det.


Annars har jag travat runt stan med trebent hund i koppel, ni hör själva hur fel den meningen blev va? Ord som "stan", "trebent" och "koppel" stämmer inte alls med våra sedvanliga rutiner. Men nyopererad hund innebär nya rutiner, that´s a fact. När man passerar grupperingar av människor som sitter utmed husväggarna och slåss om solstrålarna hör man hela tiden "ooo, titta, hon har ooont i beenet, stackarn". Det finns så många empatiska människor därute, det värmer hjärteroten lite tycker jag! Tur att hunden inte förstår vad de säger, då hade hon stannat och ynkynkpipigt som hon gör hemma... Nu haltar hon på med sina tre ben, glad och lycklig över att få vara ute och gå trots den konstiga miljön.


Shoppinglistan är klar, Citygross skall avhandlas på väg hem och jag får väl återkomma till hur spännande det blir!



Av Sajberlena - 15 mars 2010 08:05

Sitter och försöker göra en shoppinglista. Inte jättespännande projekt, men nödvändigt.


Ibland avbryter jag skrivandet och tar en sväng till skafferi och kyl för att inventera kvarvarande lager av föda.


Plötsligt slår det mig - jag behöver egentligen inte skriva nån lista varje vecka, det hade räckt med att kopiera föregående veckas! För när jag börjar analysera min lista märker jag att den ser i stort sett ut exakt likadant varenda vecka. Mhm, möööördande trist...


Falukorv (bra mat, kan varieras massor)

Tomatpuré (alltid braåha)

Bröd (who can live without...)

Pålägg (här är det lite otydligt, får se vad jag känner för i affären)

Kyckling (se Falukorv)

Sallad (eftersom den gamla vissnat - igen)

Gurka (fattar inte vem som vräker i sig gurka här hela tiden!)

Fläskkotlett (mest till frysen, så himla tråkigt att steka...)

Couscous (familjens timesaver! Dessutom gillar barnen det, halleluja...)

Köttfärs (suuuuuuck, ständigt denna färs!)

Fetaost (tror det är beroendeframkallande, jag äääälskar det)


Och så vidare, och så vidare...


Sen kommer det där vi alltid köper men aldrig äter upp t ex;


Vaniljyoughurt (hälls ut nån vecka efter datumets utgång för ingen är egentligen speciellt förtjust i det)

Jäst (finns alltid, används aldrig men intentionen är alltid lika god. Sanslöst hur små jästar kan bli efter några veckor i kylen, har ni sett det?)

Majs (köps i konserver om tre, äts tre teskedar ur varje burk och resten möglar i kylen till den springer och lägger sig i soppåsen)

2-kilos morotspåsar (vi ÄTER morötter men hinner aldrig äta upp alla innan det börjar växa små blommor på dem. Men vi delar dem med hästen)


Idag tror jag faktiskt att jag ska vara lite nytänkande i handlandet. Egentligen är det ju makens jobb, handlandet, men han är om möjligt ännu tristare än matlistan när han handlar. Han köper nämligen BARA det som står på listan. Förutom när han får spader och kommer hem med en plastburk Israeliska jordgubbar bara för "att det fanns". Vi andra i familjen talar om det än idag, fast det är ganska länge sedan! "Kommer ni ihåg när pappa köpte jordgubbar mitt i vintern..." Men då och då känner jag att det blir för mycket grå vardag när jag packar upp hans hemtagna matkassar och kör en egen repa i affären. 


Då kan jag nämligen lysa upp tillvaron genom att plocka upp en burk oliver ur kassen. Eller en burk grillad paprika.


Mer spännande än så blir nog inte mitt shoppande heller är jag rädd...

Ovido - Quiz & Flashcards