Direktlänk till inlägg 15 mars 2010

Shoppinglistor

Av Sajberlena - 15 mars 2010 08:05

Sitter och försöker göra en shoppinglista. Inte jättespännande projekt, men nödvändigt.


Ibland avbryter jag skrivandet och tar en sväng till skafferi och kyl för att inventera kvarvarande lager av föda.


Plötsligt slår det mig - jag behöver egentligen inte skriva nån lista varje vecka, det hade räckt med att kopiera föregående veckas! För när jag börjar analysera min lista märker jag att den ser i stort sett ut exakt likadant varenda vecka. Mhm, möööördande trist...


Falukorv (bra mat, kan varieras massor)

Tomatpuré (alltid braåha)

Bröd (who can live without...)

Pålägg (här är det lite otydligt, får se vad jag känner för i affären)

Kyckling (se Falukorv)

Sallad (eftersom den gamla vissnat - igen)

Gurka (fattar inte vem som vräker i sig gurka här hela tiden!)

Fläskkotlett (mest till frysen, så himla tråkigt att steka...)

Couscous (familjens timesaver! Dessutom gillar barnen det, halleluja...)

Köttfärs (suuuuuuck, ständigt denna färs!)

Fetaost (tror det är beroendeframkallande, jag äääälskar det)


Och så vidare, och så vidare...


Sen kommer det där vi alltid köper men aldrig äter upp t ex;


Vaniljyoughurt (hälls ut nån vecka efter datumets utgång för ingen är egentligen speciellt förtjust i det)

Jäst (finns alltid, används aldrig men intentionen är alltid lika god. Sanslöst hur små jästar kan bli efter några veckor i kylen, har ni sett det?)

Majs (köps i konserver om tre, äts tre teskedar ur varje burk och resten möglar i kylen till den springer och lägger sig i soppåsen)

2-kilos morotspåsar (vi ÄTER morötter men hinner aldrig äta upp alla innan det börjar växa små blommor på dem. Men vi delar dem med hästen)


Idag tror jag faktiskt att jag ska vara lite nytänkande i handlandet. Egentligen är det ju makens jobb, handlandet, men han är om möjligt ännu tristare än matlistan när han handlar. Han köper nämligen BARA det som står på listan. Förutom när han får spader och kommer hem med en plastburk Israeliska jordgubbar bara för "att det fanns". Vi andra i familjen talar om det än idag, fast det är ganska länge sedan! "Kommer ni ihåg när pappa köpte jordgubbar mitt i vintern..." Men då och då känner jag att det blir för mycket grå vardag när jag packar upp hans hemtagna matkassar och kör en egen repa i affären. 


Då kan jag nämligen lysa upp tillvaron genom att plocka upp en burk oliver ur kassen. Eller en burk grillad paprika.


Mer spännande än så blir nog inte mitt shoppande heller är jag rädd...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards