Direktlänk till inlägg 28 mars 2010

Dessa möten med människor

Av Sajberlena - 28 mars 2010 14:40

Igår var det distriktsstämma i Kalmar - i ostkakeland, Frödinge.


Trevligt, lättsamt och kul med massor av nya människor! Men det var lååångt till Frödinge...


Det är så roligt att diskutera ideér med människor som är inne på samma linje men ändå har en avvikande åsikt. I min värld måste (c) återta sin profilering med tyngdpunkt på decentralisering och landsbygdslivets förutsättningar. Centerväljare känner inte igen sig i partiet längre, jag förstår det! Det är en viktig del i valplattformen, tillsammans med skola och barnomsorg. Man måste våga satsa på skolor i mindre format - det är nämligen grunden för landsbygdslivets förutsättningar. Inga skolor, inga barnfamiljer, ingen levande landsbygd. That´s a fact.


Efter påsk ska jag presentera min idé till valkampanj och valevent i kommunen. Slipar och jobbar på mina Power Point-presentationer och min röda tråd - det är lite nervöst. Jag är fullkomligt övertygad om att man i längden vinner på att presentera sina styrkor och inte slå motståndare och konkurrenter i huvudet med en träklubba hela tiden - det är för låg nivå. Vi behöver inte anklaga våra konkurrenter för saker och ting, politiken som sådan ska bära sig själv. Jag vill driva en valkampanj där vi inte sänker oss till motståndarnas sandlådenivå.


Jag tappar respekt för företag/partier och verksamheter som ägnar sig åt att prata skit om sina konkurrenter. Då väljer jag en annan. Det har varit mitt motto under mina år som företagare - prata ALDRIG skit om dina konkurrenter. Det visar bara på dina egna svagheter.


Har du en bra produkt ska du marknadsföra den, lyfta upp den och fokusera energi på det, inget annat. Nu hoppas jag bara att fler tycker som jag, det blir svårt för mig att aktivt driva valkampanj på andra premisser... Men det är klart, det hänger väl kanske lite på hur jag genomför min presentation och önskelista. Huvvaligen!


Det har lämnats in en lista med 700 protestnamn mot flytt av biblioteket från centrum. Det är 10% av kommunens befolkning. Ändå vägrar man lyssna och säger att (C) röstfiska med populistiska förslag. Jag trodde i min enfald att folkvalda politiker sitter där de sitter för att de SKA och VILLE lyssna på oss? Ack så fel man kan ha... Men då behöver man väl inte lyssna när vi röstar heller? "Visserligen röstade alla på det partiet men vi tar makten ändå, vi begriper bättre än väljarna! Håll klaffen och dra om det inte passar..." Kan man driva en fråga på det viset kan man väl driva andra frågor på samma sätt?


Söndag idag i alla fall, en sväng till tätorten för lite mathandlande och biltankande. Maken följde med. Ibland är det så mysigt att åka och handla tillsammans utan barn, vem behöver romantik när man kan välja pålägg tillsammans i kyldisken?? Sen är det ibland ingen större skillnad på honom och barnen i och för sig, för han tjatar om kakor och bullar och munkar och godis genom hela affären, man får vara bestämd! Till slut gick jag med på en påse munkar, gissa vem som var glad som en fågel...?


Nu ska det bakas muffins, ett löfte jag avgav visst till liten son i ett vagt ögonblick. Han har inte förträngt det...  Sen häst och sen filmkväll!


Hejsvejs!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards