Alla inlägg den 6 oktober 2010

Av Sajberlena - 6 oktober 2010 14:05

För ett tag sedan slog det mig att jag när jag tog körkort, hörde körläraren nämna att man ibland måste fylla på olja i bilen. Det är ju i runda slängar 100 år sen, vet inte varför jag plötsligt mindes något sådant?!


Nu tänkte ju jag att det förmodligen inte gäller Spykersaabar, de går säkert bra utan olja, men försäkerhets skull kollade jag upp saken.


De behöver också olja.   


Jag joxade och petade och kladdade i motorutrymmet och kunde till sist konstatera att oljenivån nog behövde höjas över lägsta strecket på mätgrejen.


En snabbcheck med maken avgjorde saken. "Du måste köpa olja. Nu." konstaterade han när jag stolt visade min mätgrej.


Brabra, fixar det! In på macken och botanisera. Det fanns mjölk, bröd, skivor, thaimat för avhämtning och spargrisar. Efter mycket om och men hittade jag ändå en hyllsnutt med flaskor i olika färger på vilka det stod "super", "speziale", "engine" och andra bra ord som alla slutade med "oil". Vilken skulle man välja?


Jag konsulterade personalen bakom disken. "Behöver olja." "Okej, syntet, mineral eller halvsyntet?"


Oh. Ouh.


"Höhö... Olja? Sa jag olja? Aaaahhh, tokiga lilla jag! Jag menade ju en trisslott. Ja, ta nummer fyra! 25 kronor? Jajamen, varsågod. Tack och hej".


Så...


Hjälp...?   

Ovido - Quiz & Flashcards